Közélet

2014.10.20. 07:32

Készülhetünk a taxisblokádra? A kormány terve túltesz mindenen

Legfeljebb hét éves autót használhatnának a taxisok és öt évente kellene vizsgázniuk: a személyszállítók megdöbbenve fogadták a kormány új rendelettervezetének részleteit. Somogyi vállalkozók is felháborítónak tartják a szigorítást, sokan a demonstrációtól sem riadnának vissza. Bár hírek szerint enyhülhet a szigor, a taxisok szerint sokak jövőjét veszélyeztetheti a változás.

Harsányi Miklós

- Szerintem lőnek a megélhetésnek, ha a rendeletet ebben a formában fogadják el - mondta egy kaposvári taxis lapunknak. - Az illetékesek vajon belegondoltak abba, hogy milyen a vidéki taxisok helyzete? Kevés a fuvar, alacsony tarifával dolgozunk, a kollégák zöme idősebb autóval jár. Örömmel lecserélnék fiatalabb évjáratúra, csak nincs rá pénz. Örülünk, ha tankolni tudunk és a kötelező karbantartást, műszakit el tudjuk végezni. Különösen vidéken nehéz a helyzet, hiszen az emberek jelentős része minimálbér körüli összeget keres, egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy taxiba üljenek. Nem kell ahhoz nagy jóstehetség, hogy a taxisok akár 30-40 százaléka más megélhetés után nézhet, ha a szigorú szabályt elfogadják. Csoda, hogy ennyien kiakadtak a rendelettervezet kapcsán?



A megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségétől tudjuk: 225-en taxis vállalkozót tartanak számon Somogyban, s 254 darab járművet regisztrálnak. Az idén eddig három új vállalkozó kért és kapott taxi engedélyt. A korábban már engedéllyel rendelkezők esetében a jármű csere jellemző. A személyszállítást folytatók tevékenységének helye a megyében jellemzően Kaposvár valamint a nagyobb dél-balatoni települések: Siófok, Zamárdi, Fonyód, Balatonboglár, Balatonlelle.

-  Nem tudom értelmezni a javaslatot - erről már egy másik középkorú kaposvári taxis beszélt, aki pályafutása során számos szigorítást megélt. - Ez az ötlet szerintem túltesz mindenen. Előbb adni kellene, s csak azután követelni. Magyarán: az állam például azzal is támogathatná a szakmát, hogy kedvezményesen vásárolhatnánk hibrid autót. Akárcsak jó néhány nyugat-európai országban, ahol a környezetvédelem érdekében különféle támogatásokat nyújtanak. Ezzel szemben idehaza bevezetnék a hét éves limitet, a vizsgákat, ami elképesztő ötlet. Ezt épp akkor teszik, amikor a taxisok zöme máról holnapra él. 

Honnét akasszak le milliókat a fiatalabb autóra? - vágott vissza kérdésünkre egy sofőr, aki szerint a taxisok felháborodása érthető. Volt, aki megjegyezte: az már csak hab a tortán, hogy öt évente vizsgát kell tenni. Akkor más szakmákban is hasonló szigorú és kötelező számonkérés lesz? - tette fel a kérdést indulatosan az egyik vállalkozó, aki úgy érzi: a szabályalkotók nagyon kitolnak a taxistársadalommal.

- Rendkívül nehéz kitermelni manapság egy új autó árát - mondta Mészáros Ákos, a közúti árufuvarozó ipartestület megyei elnöke, aki megérti a taxisok aggályát. Kiemelte: a szabálytervezetet célszerű alaposan újragondolni, annak hatálybalépéséig feltétlenül szükség van az átmeneti időre, mely rendezi az országos felháborodást keltő problémákat. A szakember elismerte: fontos a szakmai megújulás, a naprakész ismeret minden hivatásban, csakhogy az újabb vizsgának, kötelező feladatok teljesítésének nyilván anyagi következménye lesz. S ezt sokan úgy tartják: újabb pénzbehajtás elszenvedő alanyai lehetnek a taxisok.

Punik László, a megyei veteránjármű szövetség elnöke úgy látja: túl szigorú a javaslat. A korlimit kapcsán kitért rá: gyakran idősebb autóval is ugyanolyan szolgáltatást lehet végezni, mint egy fiatalabb évjárattal. A jármű karbantartása, műszaki állapota a döntő. Úgy érzi: a tervezett változás az autókereskedőknek kedvezhet, ám félő, hogy sok taxisvállalkozó nem tudja teljesíteni a szabályokat.

- A kormányrendelet tervezetének közigazgatási és szakmai egyeztetése folyamatban van, az elkészítő munka várhatóan november végéig lezárul - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályának tájékoztatójában. - Az előterjesztés végleges tartalmáról és hatályba léptetéséről csak ezután születhet döntés. A készülő jogszabály a magas szolgáltatási követelményeket támasztó fővárosi előírások alkalmazási tapasztalatainak figyelembe vételével rögzítheti majd a taxis tevékenység folytatásának országosan egységes feltételeit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!