Közélet

2017.06.22. 07:09

Kétujjnyi repedések a házakon: szétrázza a falut a kamiondübörgés

Dől a panasz a darányiakból, megkeseríti életüket, hogy valami különös oknál fogva jelentősen megnőtt a forgalom a települést átszelő 6-os számú főúton. A civilek aláírásgyűjtésbe kezdtek, a képviselők melléjük álltak, hiszen a somogyi falut valóssággal szétrázza a kamiondübörgés.

Szűcs Tibor

Még a gumiabroncs is feljajdul

Előre megfontolt szándékkal közelítünk Szigetvár felől a rekkenő nyári hőségben a Baranya határán, a Drávától három kilométerre fekvő Darányba. Forgalmat számlálunk. Az alig öt perces út alatt a délelőtti gyér közlekedés mellett összesen tizennégy kamion robog velünk szembe. Nyilván, a szigetváriak életét sem könnyítik meg, de ahogy Somogyba érünk, talán még a gumiabroncs is feljajdul a 6-os főút kicsipkézett, kikávásodott, igazán rongyos aszfaltja alatt. Valóságos bakhátak közé szorul a hajdan kevesebb autóra tervezett út, folyamatos rázkódás. Így érünk be a különösen tetszetős, régi és új házak rendezett udvaraival az átutazóra köszönő Darányba, pontosabban haladunk tovább a főközlekedési útvonal Rákóczi útra keresztelt szakaszán. Egyből feltűnik, hogy a körülbelül ezer fős lélekszámú község közlekedési nehézségét az adja, hogy a település két kanyarban végződik a főút mentén, a kettő között viszont nyílegyenesen lehet haladni.



Megdöbbentő adatokokat eredményezett a forgalomszámlálás

– Még, ha csak haladnának, de ott tartunk, hogy olyan gyorsan jönnek a kamionok, alig tudunk kiállni a ház előtti hídjainkról. A minap engem is ledudált az egyik, pedig, amikor nekikezdtem, még sehol sem volt – meséli már irodájában Villányi László polgármester, mi is okozza a legnagyobb problémát. – Tisztelet a kivételnek, de legtöbbjük biztosan nem tartja be a sebességhatárokat, szinte csak úgy zúdulnak a falura két irányból, s közben pedig rengeteg a kerékpáros a környéken, s ez a kettő együtt nagyon-nagyon balesetveszélyes – részletezi tovább. – Valahogy a forgalom is megsokszorozódott az utóbbi hónapokban, ezért fogtunk össze, s alkottuk meg közösen azt a határozatot, amit hétfőn este fogadott el a képviselő-testület az ügyben.
Megtudtuk, hogy a település saját forgalomszámlálásba kezdett május elején, ami elég megdöbbentő adatokat eredményezett. A kimutatás hatására az elfogadott határozatban azt kérik a Magyar Közút illetékeseitől, próbálják meg közösen orvosolni az egyre tarthatatlanabbnak tűnő helyzetet.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Jelentősen megnőtt a forgalom a települést átszelő 6-os főúton
[/caption]

Aláírást gyűjtöttek a civilek

– Több megoldás is felmerült a képviselők és szakértők részéről. Az egyik például, hogy lassítsuk be 30 km/h-ás sebességre az autósokat, de ellenérvként elhangzott, hogy így még jobban összesűrűsödnének a kamionok, ami az okozott rezonancia miatt akár rosszabb helyzetet eredményezhetne. Másrészről a helybéliek közlekedését is nehezítené. A figyelmeztető, napelemmel működő táblák és feliratok, de még a pszichikai hatást kiváltó pléhrendőr is előkerült a megoldások tárházából. Egy biztos, a darányiak segítségre várnak, hiszen például május másodikán 290 tehergépjármű haladt át a falun, s közben 111 kerékpárost kerülgettek ezek a szállítóautók, hat nappal később 358 kamion robogott át a falun. – A civilek is aláírásgyűjtésbe kezdtek, amit ugyancsak csatolunk ehhez a határozathoz, s nagyon reménykedünk abban, hogy a Közúttal, a rendőrséggel közösen találunk megoldást a tarthatatlan helyzetre – összegzi a megtett lépéseket a polgármester.

Már az új házak is repedeznek

A helybéliek félelme elég nagy egy esetleges tragédia miatt, néhány kilométerrel a falu előtt például másfél éve egy kereket cserélő autóst sodort el egy kamionos. A helyzetet rontja, hogy azt tapasztalják: a Harkány felől érkező teherforgalom ugyancsak megnőtt az Árpád utcában. Mint megtudtuk, néhány évvel ezelőtt ugyancsak az okozott bajt, hogy az autósok végigszáguldottak a falun, de a rendőrség traffipaxos akciói ezeket az „ágyúgolyófutamokat” sikeresen megfékezték.
[caption id="" align="alignright" width="380"] A Darányon áthaladt kamionok száma
[/caption]– Ez sem ötvennel ment, na meg ez sem... – lépünk ki a falu központban a Rákóczi út szélére, billencs, vontató, betonkeverő, szalmaszállító, darus kocsi – a tehergépjárművek minden fajtája átrobog előttünk körülbelül két perc alatt, közben hajmeresztő manőverrel kerülgetik a padkánál parkoló szervizautókat és bicikliseket egyszerre. – Ez a helyzet nálunk, láthatják – toppan elénk biciklijét tolva délelőtti sétájában Agyag Éva; – örülök, hogy itt vannak, én kezdtem az aláírásgyűjtést – mondja már kicsit elhúzódva az út porától és zajától. Összesen százhúszan írták alá a kezdeményezést, amit a nyugdíjas korú, de láthatóan nagyon aktív hölgy elmondása szerint mindössze három óra alatt szedett össze. – A legrosszabb, hogy nem csak az öregebb házak, de már az újak is repedeznek, s főleg azért, mert olyan úthibákon robognak át, amit kéthetente lehetne javítani – mutatja a valóban inkább kráternek tűnő kátyút a főúton. El lehet képzelni, milyen, amikor négy-öt, de egyszer nyolc-tíz kamion dübörög át rajta egymás után, olyan mint a földrengés. Biciklivel közlekedni pedig egyszerűen életveszélyes – hozzáteszi: gyermekének lakásában nemrég festettek ki drága pénzért, s máris szétrepedezett a festékfelület belülről. – A faluvezetés velünk van, de ha a közös kezdeményezésünkre nem talál majd megoldást az útkezelő, készek vagyunk félpályás útlezárással tiltakozni a lehetetlen helyzet ellen – vetíti előre egy újabb a tiltakozást. Amiről, mint mondja, pontosan tudja, nem állítja majd meg a kamionokat, de legalább felhívja a figyelmet a tűrhetetlen állapotra.

A Romániából érkező kamionból lett több

Természetesen lapunk megkereste a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t a darányiak helyzete miatt. Válaszukból kiderült, tudnak a problémáról, ők úgy tapasztalták, hogy 2016-tól kezdődve valóban megnövekedett ezen szakaszon, főként a Romániából érkező nehéz tehergépjárművek száma, ám az okát nem ismerik, nem is vizsgálják. Ugyanakkor kitérnek rá, hogy Darány nincs jó helyzetben, hiszen a járművek egyelőre nem mehetnek másfelé. – Magyarországon a KRESZ szerint a nehéz tehergépjárművek autópályán, autóúton és főútvonalakon közlekedhetnek, amiért díjat is fizetniük kell. Darány községben – mivel gyorsforgalmi út vagy elkerülő út nincs – a tehergépjárművek csak a községen keresztülhaladva tudnak közlekedni. Folyamatban van az M60-as autópálya tervezése az országhatárig, aminek az elkészülte a 6-os számú út mentén található falvak lakosságának nagyságrendi enyhülést fog jelenteni – írta tájékoztatójában a Közút.

Megoldás lehet a M60-as gyorsforgalmi

Megoldás az lehetnek arra, hogy 6-os főút forgalma jelentősen csökkenjen, ha megépülnek az M60-as gyorsút. A településvezetők kétféle tervet is láthattak a közelmúltban, az egyik szerint az új építésű út Barcsot kötné össze Péccsel egy új, déli nyomvonalon, a másik szerint észak felől, Szentlőrincnél vinné tovább a tranzit, jelenleg román és horvát felségjelzésű kamionokból álló forgalmát a határátkelőhöz. Vélhetően ez utóbbi valósul majd meg, hiszen lapunk éppen egy évvel ezelőtt írta: elérhet az országhatárig az M6-os autópálya, ezt azonban nem Somogy, hanem Baranya irányába. Az M6-os autópálya folytatása Bóly és Ivándárda településeket összekötve teremti meg a kapcsolatot a M6-M60 elválási csomópont és az országhatár között. A somogyi tervek csak előkészítés alatt álltak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!