Közélet

2017.06.28. 16:36

Pénztelenség miatt nem maradhatunk gyógypedagógus nélkül

A magyarországi gyógypedagógia a képzés és a területi lefedettség szempontjából az egyik legjobb Európában, ám a társadalmi szemlélet terén még van hová fejlődni, és éppen ez segítené elő az érintettek integrációját – hangzott el Magyar Gyógypedagógusok Szakmai Egyesületének (MAGYE) 45. szakmai konferenciáján.

Kovács Gábor

Több mint 430 ezer gyermek részesül gyógypedagógiai ellátásban a pedagógiai szakszolgálatok jóvoltából az országban, de majdnem 51 ezer gyermek még várólistán van, tudtuk meg az országos Klebelsberg Központ elnökének, Solti Péternek az előadásából. Több mint 4100 gyógypedagógus dolgozik hazánkban, ám 1637 új státuszra volna szükség a gyermekek ellátásához.
– Belátható, hogy ez a helyzet csak átképzéssel és átszervezéssel oldható meg – mondta Solti Péter. – Nem a mi tisztünk eldönteni, hogy kevés-e a gyógypedagógus, hányan maradnak a rendszerben, vagy távoznak külföldre. Szakmai fórumokon jelezték, hogy a gyógypedagógusok felvételére nem áll rendelkezésre elég forrás a tankerületekben. Ilyen probléma nem alakulhat ki, vagy ha igen, akkor orvosoljuk! – húzta alá Solti Péter. – Nem hagyhatjuk magunkra a fogyatékkal élő gyermekeket és a családokat, hangsúlyozta Stickel Péter, kaposvári tankerületi igazgató is. A körzetben 17 ezer gyermek tanul, ebből 1300 speciális nevelési igényű, valamint 1500 hasonló óvodásról is tudnak. Hozzátette: 700 millió forintos pályázati támogatás érkezhet a pedagógiai ellátó rendszerbe. A korai felismerést támogatják, mert szakemberek szerint a többszörösét éri a terápia, ha korán kezdik.


– A tizenkét iskolánkban a törvényi előírásoktól is többet nyújtunk, hogy a fogyatékkal élő gyermekeket integráltak tudjuk nevelni és oktatni. Ennek a személyi feltételei nagyjából adottak, a tökéletestől azonban még messze állunk – mondta Szabóné Kudomrák Zsuzsanna, a kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola igazgatója. – Az ideális a kéttanítós modell lenne ettől, de ettől messze vagyunk. Utazó gyógypedagógusok járhatnának többször konzultációra, óralátogatásra az intézményeinkben, ez sokat segíthetne az érzékenyítésben, és speciális eszközök is jól jönnének.
– Szokatlan, hogy egyszerre hívtuk meg tanácskozni a gyógypedagógusokat és a befogadó pedagógusokat, de az integráció, az együttnevelés a tanácskozás fő témája – mondta Csorba Margit, a Bárczi Gusztáv Módszertani Központ főigazgatója. – Sok kisgyermek alkalmas arra, hogy a többségi intézményben kapja meg a szükséges fejlesztést. Fontos ehhez a gyógypedagógiai intézményekben felhalmozott tudás átadása.

Szász Endre hagyatéka a fogyatékkal élő gyermekeknek

A többnapos konferenciára érkező mintegy ötszáz résztvevőt megáldotta Varga László kaposvári megyés püspök, aki éveken át maga is gondozott értelmileg sérült és mozgáskorlátozott embereket, sőt velük is élt. Elmondta: ahhoz, hogy az irgalom tettekké váljon, le kell hajolni az elesettekhez, az irgalom gyümölcse pedig mindig béke és öröm. A rendezvény díszvendége Hajdú Katalin, Szász Endre özvegye volt, aki egy tehetséggondozó programban foglalkozik fogyatékkal élő gyermekekkel a várdai kúrián. Nagy hatással volt rájuk, hogy megtekinthették a festőóriás dolgozószobáját, és megértették, hogy nem másolniuk kell Szász Endre motívumait, hanem önállóan alkotniuk.

Címkék#Kaposvár

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!