Közélet

2014.10.17. 07:44

Húsz busz: 810 millióból javul a közösségi közlekedés

Hamarosan húsz autóbusz áll forgalomba a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. leánytársaságainál. Ezzel a régió közösségi közlekedésének színvonalát kívánja javítani a társaság, a beruházás értéke eléri a 810 millió forintot.

Harsányi Miklós

Horváth Károly, a Kapos Volán Zrt. titkárságvezetője a Somogyi Hírlapot arról tájékoztatta: a regionális közlekedést szolgáló magasabb komfortfokozatú, Irisbus Crossway típusú járművek beszerzését a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. leánytársaságai nyílt közbeszerzési eljárás keretében bonyolították le. Az autóbuszok közül 5-5 a Kapos Volán Zrt., lletve a Gemenc Volán Zrt. járműflottáját erősítik, tíz darab pedig a Pannon Volánt.

– Az öt évnél nem idősebb, eddig Németországban közlekedett, nagyon jó állapotban lévő 12 méter hosszú, kétajtós, 75 személy – ebből 53 utas kényelmes, dönthető, kartámlás üléseken foglalhat helyet –, utaztatására alkalmas – ismertette a főbb paramétereket a szakember. – A klimatizált, az oldalablakoknál színezett, dupla üvegezésű, fehér színű autóbuszokat soros hathengeres, 243 kW-os Iveco motor hajtja. A járművek a kor követelményeinek megfelelő biztonságtechnikai felszereltséggel rendelkeznek. Így egyebek mellett az ABS és az ARS – blokkolás, illetve kipörgésgátlóval – továbbá retarderrel és tempomattal.

A Pannon Volán Zrt. még októberban állítja szolgálatba az autóbuszokat, míg a Kapos, illetve a Gemenc Volán az év végig.
Horváth Károly érdeklődésünkre arról is beszámolt: a Kapos Volán Zrt. autóbuszainak átlag életkora – 11,8 év –. Ez  a legalacsonyabb a régió Volán társaságai között. A somogyi cég 229 darab busszal rendelkezik, melyek évente mintegy 320 millió kilométert tesznek meg, s 19,6 millió utast szállítanak el.
– Az autóbusz-állomány 13,1 százalékát – 30 darab – ma már korszerűtlen Ikarus 200-as típusú járművek alkotják – összegzett Horváth Károly.



Németh József, a kaposvári Németh Travel Kft. ügyvezető igazgatója szerint minden lehetséges fejlesztési forrást érdemes kiaknázni, ám az anyagi lehetőségek az állami-, illetve a magán közlekedési cégek helyzetét erősen behatárolják. A kérdésre, hogy alkamanként új vagy inkább több használt járművet célszerű beszerezni, a cégvezető amondó: a magas beszerzési költségek a cégek zöménél azonnal megadják a választ.
– Egy új busz ára – a felszereltség függvényében – 50-100 millió forint – folytatta. – Ha a gyárból kigördül az új jármű, rövid időn belül 15-20 százalékot eshet. Ugyanakkor azzal is érdemes tisztában lenni: a rendszeresen karbantartott autóbuszoknál egymillió kilométerig általában nincs olyan gond, ami jelentősen gátolná az üzemeltetést.
Pénz, pénz, pénz: Németh szerint erre volna legnagyobb szüksége az ágazatnak. Abban reménykedik, hogy a 2014-2020 közötti európai uniós ciklusban megnyílnak azok a források, melyet elősegítik a járműcserét. Azt mondta: ideális lenne, ha idehaza is meghonosodna a számos nyugat-európai országban alkalmazott modell. Azokat a buszokat lecserélik, melyek nagyjából 500 ezer kilométert megtettek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!