Öreg holmi

2020.08.14. 18:00

Tudjuk még, mi a floppy? Azon frissítik a repülőgép szoftverét

Korosztályok nőttek fel, akik talán már nem is láttak ilyet. Műanyagdobozba zárt hajlékonylemez? Hogyan?

People watch as the last Qantas Boeing 747 airliner prepares to take off from Sydney airport to the US on July 22, 2020. - The downturn in the airline industry following travel restrictions imposed by the COVID-19 outbreak forced Qantas to retire its grounded 747s after flying with the Australian carrier for almost 50 years.

Forrás: AFP

Fotó: Peter Parks

Ehhez képest a The Register kiderítette, hogy a Boeing 747 még mindig kőkorszaki floppy lemezeken kapja a kritikus frissítéseket.

Fotó: Shutterstock

Igazán ritka lehetőség, alább látható, miként frissítik egy 20 éves utasszállító repülőgép szoftverét. A videón a pilótafülkébe 5:17-kor lépünk be, a meghajtó pedig 7:48-kor bukkan fel.

1988 óta repülnek a Boeing 747-400 repülőgépek, s azóta kapják a szoftverfrissítéseket 3,5 hüvelykes floppy lemezeken keresztül.

A Pen Test Partners biztonsági kutatói nemrég jutottak be a járványos időszak visszaesett légiforgalma miatt selejtezésre ítélt gépbe. A British Airways repülőgépén vehették szemügyre a meghajtót, ami a legfontosabb navigációs adatbázisokat tartalmazza.

Bár meglepően hangzik, de más repülőn, így például a Boeing 737-esen is még floppy lemezeket használnak.

A modern gépek ugyan már kifinomultabb technológiákat alkalmaznak, de szakemberek szerint az elavult és lassú floppy-val frissíteni biztonságosabb, mint pendrive-ról, vagy számítástechnikai felhőből. A floppy – ha nem törik el, nem éri mágneses hatás – tökéletesen biztonságos, s egyszerűségéből adódóan gyakorlatilag támadhatatlan.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!