Gyorsabb és pontosabb

2020.11.13. 06:00

Automatikus lett a mobilok helymeghatározása a 112-n

Korszerű iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait már automatikusan továbbítják a rendőrség központjába.

Forrás: Shutterstock

Az új funkciónak köszönhetően a 112-es segélyhívó a Hívásfogadó Központoknak értékes időt spórol meg azzal, hogy mostantól közvetlenül,

a hívás indításakor továbbítja a hívás helyszínének koordinátáit.

A segélyhívás során a korábbi, pontatlanabb helyzetmeghatározásnál az Advanced Mobile Location (AML) lényegesen pontosabb: akár 5 méteres pontossággal be tudják azonosítani a hívás helyszínét abban az esetben, ha a hívást iOS vagy Android rendszerű okostelefonokról indítják.

A felhasználóknak semmilyen alkalmazást nem szükséges telepíteniük, a 112 hívásával egy időben a telefon automatikusan aktiválja a funkciót, és a helyszínadatokat közvetlenül a közelebbi Hívásfogadó Központba továbbítja. Az AML aktiválásához az

Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0), vagy annál magasabb verziójú, míg az iPhone-ok esetében minimum az iOS 13.4 operációs rendszer használata szükséges.

Az AML-funkciót a világ több országában sikeresen vezették be. Az kizárólag a 112 hívásakor kapcsol be, a pozícióadatok pedig csak arról a készülékről jelennek meg a Hívásfogadó Központokban, amelyről a segélyhívást kezdeményezték. Magyarországon a legnagyobb hazai mobilszolgáltatók – a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone – hálózatából ingyenesen érhető el.

Az ORFK és a NISZ Zrt. a funkció magyarországi bevezetése során nagy hangsúlyt fektetett az adatok biztonságos továbbítására, így az AML-funkció által továbbított helymeghatározási adatokat a központok csak a segélyhívással kapcsolatos tevékenységekre használhatják fel.

Magyarországon 2013-ban vezették be a 112-t egységes európai segélyhívó számként, ami ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról, bárhol az Európai Unióban. A 112 nem lépett a meglévő nemzeti segélyhívó számok helyébe, azokkal párhuzamosan működik, és csak és

kizárólag emberi életeket, környezetet veszélyeztető veszélyhelyzet esetén szabad hívni,

a rosszindulatú és fals hívások indokolatlanul terhelik a rendszert.

A hívások fogadására az Országos Rendőr-főkapitányság két országos Hívásfogadó Központot hozott létre Miskolcon és Szombathelyen. A segélyhívásokat szakképzett operátorok fogadják, akik közvetlenül koordinálják a segítségnyújtással kapcsolatos tevékenységeket, bevonják a mentők, a katasztrófavédelem vagy a rendőrség készenléti egységeit.

Az Egységes Segélyhívó Rendszert Magyarországon a NISZ Zrt. üzemelteti, ami egy sikeres pályázat eredményeként az EENA-val (European Emergency Number Association) és hat országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve előkészítette a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket.

A NISZ Zrt. a fejlesztés megvalósítása után vezette be az AML-funkciót Magyarországon, ami segíti a hívásfogadó operátort a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!