2017.11.13. 10:03
Jégen csaknem kétszeres a nyári gumi fékútja
Az egyik legfrissebb teszt alapján érdemes valódi téli gumit vásárolni, a négyévszakost nem ajánlják. A három dobogó a broncs a következő: első a Continental WinterContact TS 860, második a Hankook W452 Winter iCept RS2, a harmadik pedig a Bridgestone Blizzak LM001
Idén immár hatodik alkalommal került sor a Téligumitesztre a Hungaroringen található Tanpályán. A mérések célja, hogy az autósok ne csupán külföldi tesztekre hagyatkozva, hanem hazai környezetben regisztrált eredményekre támaszkodva is tudjanak választani az idei legnépszerűbb abroncstípusok közül.
A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett, az országban egyedülálló eseményen tavalyhoz hasonlóan 19 szettet vizsgáltak meg a szakemberek, köztük ötféle új négyévszakos típus, valamint egy új és egy használt nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében.
Az idei tesztek, melyeket a szakemberek télies hidegben, 1 és 3 °C közötti hőmérséklet-értékeken végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a kopás, illetve a menetzaj mérésére is. A teszten az itthon legelterjedtebb méretű (195/65 R15) abroncsok szerepeltek.
„A mérések idén is igazolták azt a fontos tanulságot, hogy míg száraz és nedves aszfalton még hidegben is elviselhető teljesítményt nyújtanak a nyári abroncsok, addig havas, jeges útviszonyok mellett a téli gumit semmi sem képes helyettesíteni
– hangsúlyozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője. Hozzátette: míg a legjobb téli gumikkal felszerelt autó féktávolsága jeges úton 40 km/óráról lefékezve 21 méter alatt marad, ugyanaz a jármű nyári gumival 37 métert tesz meg a megállásig. Tanulságos, hogy ebben a tekintetben nincs jelentősége, hogy használt nyári gumit, vagy a fél éve kategóriagyőztes új nyári abroncsot használjuk.”
Az ötfajta négyévszakos gumi közül négy esetében is sikerült a jeges útviszonyoknak megfelelő változatot kihozniuk a gyártóknak, de a különböző szempontok összesítése során világosan látható, hogy ez az abroncsfajta a téli időszakokban komoly teljesítménybeli kompromisszumok vállalását jelentheti. „Egy szett jó minőségű abroncs ára jellemzően szerényebb, mint a casco önrész – hangsúlyozza Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője. – Nem lehet kérdés, hogy melyikre érdemesebb költeni.”
A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz úton – fagypont felett – a Michelin négyévszakosa, míg vizes úton a Vredestein téli abroncsa volt a legjobb, mindkét teszt második helyezettje a Continental téli gumija volt.
Jeges úton fékezhetőségben a Bridgestone, míg kapaszkodási képességben a Continental volt a legjobb.
A legcsöndesebbnek szintén a Bridgestone bizonyult, ugyanakkor a gördülési ellenállás szempontjából a Hankook bizonyult a legjobbnak. Kopási kép tekintetében 7 abroncs is a maximális pontszámot kapta, valamennyien téli abroncsok.
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai Téligumiteszt 2017 az alábbi sorrendet eredményezte:
Abroncs
százalék*
értékelés
Continental WinterContact TS 860
96%
nagyon jó
Hankook W452 Winter iCept RS2
92%
nagyon jó
Bridgestone Blizzak LM001
91%
nagyon jó
Nexen WinGuard SnowG WH2
88%
jó
Michelin Alpin 5
88%
jó
Goodride SW602 All Season (négyévszakos)
87%
kielégítő
Laufenn LW31 I Fit
87%
kielégítő
Vredestein Quatrak 5 (négyévszakos)
87%
kielégítő
Goodyear UltraGrip 9
86%
kielégítő
Barum Polaris 3
85%
kielégítő
Toyo Snowprox S943
85%
kielégítő
Firestone Winterhawk 3
84%
feltételesen ajánlott
Nexen N’Blue 4Season (négyévszakos)
84%
feltételesen ajánlott
Infinity Winter Hero INF-049
84%
feltételesen ajánlott
Goodyear Vector 4Seasons (négyévszakos)
82%
feltételesen ajánlott
Használt téli gumi
79%
nem ajánlott
Michelin CrossClimate (négyévszakos)
78%
nem ajánlott
Új tesztgyőztes nyári gumi
77%
nem ajánlott
Használt prémium nyári gumi
69%
nem ajánlott
Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében elmondható, hogy a lista első negyedében szereplő gumimodellek bármelyike jó szívvel ajánlható az idei téli gumijukat még csak most kereső autósok számára.
Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van.
A teszt további részletes eredményei az alábbi link alatt találhatók: www.autonavigator.hu/teligumiteszt-2017