2019.11.27. 21:12
Így készítse fel ingatlanát az eladásra
Meglett dr. Somogyi Patrícia hónapokig tartó munkájának az eredménye, aki közgazdászként lakberendezői végzettséggel a zsebében készítette fel családi otthonukat az értékesítésre: a meghirdetés után 48 órán belül az asztalon volt a foglaló. Hamar bebizonyosodott, sikersztorija nem csak a véletlen műve volt.
Forrás: Shutterstock
A fiatalasszony az ingatlanbazar.hu portálnak arról is mesélt, hogy ma már tanítja a home stagingben rejlő lehetőségeket.
Home staging? Az meg mi?!
Száz vevőből csupán négy képes beleképzelni magát egy először látott lakás tereibe, így észszerűnek tűnik tudatosan felkészíteni az eladásra szánt ingatlant a bemutatóra – méghozzá úgy, hogy a vevő legyen a központban.
– A home staging fordított látásmódot igényel az eladótól: az álmai otthonát kereső vevő (vagy akár albérlő) fejével kell gondolkodnia, hiszen ő a legszebb, legjobb lakásra vágyik. Ha nem tudja elképzelni magát az először látott ingatlanban, máris továbbáll. A lakásfelkészítés során a semleges, de funkcióit tökéletesen ellátó életterek kialakítására kell törekedni – magyarázza a hazai home staging úttörőjeként ismert dr. Somogyi Patrícia home staging-specialista, aki szerint a garantáltan sikeres értékesítés kulcsa ez a szemlélet. Egy jól felkészített lakáson igen rövid idő alatt is a mindenkori piaci áron felüli milliókat (akár 3-5 milliót is!) kereshet a tulajdonos.
90 százalék felesleg
A szakértő szerint a bútorozatlan lakás élettelen, ráadásul mindig kisebb teret mutat. Ezért mindenképpen kell bútor a helyiségekbe. Így a vevő könnyebben elképzelheti, mit hová tenne leendő lakásában.
Személyes tárgyaink 90 százalékára a hétköznapokban egyáltalán nincs szükségünk, ezért pakoljunk ki a lakásból! A csetreseket, a családi fényképeket, a díszeket, a vallási tárgyakat, a színes holmikat, a gyerekjátékokat, a kiegészítőket tüntessük el, mert elvonják a nézelődő vevő figyelmét a lényegről! A vevő saját képzelőereje csak akkor indulhat be, ha tágas, világos, szellős tereket lát maga előtt.
– Furcsa, de az eladónak úgy kell lakására tekintenie, mintha az már eleve a vevőé lenne. Ezért a tulajdonos kezdjen el időben csomagolni, legalább hamarabb túlesik rajta! És akkor a vevő is jobb szájízzel nézelődik: érzi, ez nem egy olyan lakás, amelyet képtelen elhagyni a tulajdonos. Máskülönben a vevő gyorsan kifordul a lakásból – hívja fel a figyelmet a kulcsfontosságú tudatosságra a home staging-specialista.
Kis ráfordítás, nagyobb haszon
A klasszikus home staging elvei alapján egy jó állapotú (körülbelül tízéves) ingatlan értékének átlagosan 5 százalékát szabad eladás előtti felújításra költeni. Ez egy 50 milliós lakásnál 2,5 millió forintot jelent. Megéri a befektetés, mert garantáltan 10-15 vagy akár 20 százalékkal is több pénzért értékesíthető így a tulajdonunk, méghozzá egy hónapon belül. Somogyi Patrícia tapasztalatai azt mutatják, sokszor az első vevő lesz a befutó.
Home staging számokban
Amikor 8 évvel ezelőtt dr. Somogyi Patrícia elkezdett foglalkozni az Amerikában már több mint 40 éve jól működő home staginggel, Magyarországon ezer eladásra kínált lakásból mindössze egyet készített fel erre a tulajdonos. Ma Budapest belvárosában ez az arány több mint 50 százalék. A belvároson kívül 100-ból egy lakás a home staging segítségével kerül ki a piacra. Ez nagyjából 1 százalékot jelent.
Persze régebbi lakásoknál gyakori, hogy a konyha vagy a fürdőszoba felújításért kiált. Ilyenkor az 5 százalékos határt tegyük félre, és hozzuk rendbe a lepukkant helyiségeket!
A vevők 70 százaléka nem szeretne feladatokat venni magának. Ezért az eladó legyen elégedett azzal a ténnyel, hogy a fürdőszobán kívül minden pompás állapotban van. Körülbelül azonos szintre kell hozni valamennyi helyiséget.
A makulátlan tisztaság ingyen van. Enélkül nem szabad sem fotóztatni, sem bemutatni a lakást. A pedantéria, a ragyogó lakás újszerűnek láttatja az ingatlant.
Festés igen, kölcsönzés nem
A tisztasági festés nem maradhat el. A falak egységesen tört fehérek legyenek, csupán a fürdőszobában és a konyhában indokolt a hideg hatást keltő, hófehér fal. A törtfehér viszont a semlegességet erősíti, és éppen ez a cél!
Parkettacsiszolásra, újraparkettázásra, új bútorok beszerzésére, no meg egy profi enteriőr- vagy ingatlanfotósra mindenképpen érdemes költeni.
A bútorkölcsönzés már nem biztos, hogy észszerű kiadás, hiszen nemcsak az ingatlanos weboldalak, például az ingatlanbazar.hu hirdetési fotóin kell jól mutatnia a lakásnak, hanem a lakásbemutatáson is. Márpedig az eladás és vele a bemutatás több hetet is igénybe vehet, és az nem járja, hogy a kölcsönzött bútor csak a megnyerő fotókon látható, a valóságban meg már hűlt helye. Ezzel csalódást kelthetünk a nézelődőben: nem azt a lakást látja, amelyre a fényképek alapján készült.
A fotó ereje
Ugye nem túl bizalomgerjesztő olyan lakásokról készült fotókat nézegetni, amelyek zsúfoltak, rendetlenek? A lakáshirdetési fotókon gyakran látni ruhaszárítót, létrát (!) a nappali közepén. Dr. Somogyi Patrícia azt tanácsolja, az eladó fotózza körbe a lakását, mert a képek által objektívebben látja majd saját otthonát: mi az, amitől zsúfolt például a nappali, a folyosó. Amit a saját lakásunkban nem veszünk észre, azt a fénykép megmutatja: a fotón ugyanis minden százszorosan látszik. Ami az életben jól mutat, az a fényképen már esetleg nem.
Ezért fontos, hogy az ingatlanos portálokra profi enteriőr- vagy ingatlanfotós készítse el a képeket, mert a fotós szakember a vevő szemével láttatja a lakást. A szakember ma már sok ingatlanos portálon lát igényes, home stagingelt lakásfotókat.
Kótyavetyélés kizárva
– A home staginget ma már tanítom. Az a célom, hogy ezt a szemléletet továbbadjam a lakberendezőknek, az ingatlanosoknak, az érdeklődőknek, és ezáltal minőségi változások történjenek az ingatlanpiaci hirdetésekben. A home staging valóban bárki számára elérhető lehetőséget, segítséget nyújt a roppant rövid időn belüli, anyagilag is nagyon kedvező értékesítéshez. Elkótyavetyélt ingatlan a home staginggel nem létezik – biztatja a lakásuk eladására készülőket dr. Somogyi Patrícia.
Borítókép: illusztráció