2023.02.24. 12:27
Nemes Nagy Ágnes tájlíráját mutatja be a PIM új időszaki kiállítása
Verseken, kéziratokon, archív felvételeken és interjúkon, valamint Nemes Nagy Ágnes saját rajzain keresztül mutatja be a költő egész életművében megjelenő sajátos tájlírát a Mindenek ellenére föld - Nemes Nagy Ágnes tájképei című időszaki kiállítás, amely péntektől látható a Petőfi Irodalmi Múzeumban (PIM).
Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) igazgatója köszöntőt mond a Mindenek ellenére föld - Nemes Nagy Ágnes tájképei című kiállítás megnyitóján Budapesten, a Petőfi Irodalmi Múzeumban 2023. február 23-án
Forrás: MTI
Fotó: Balogh Zoltán
Demeter Szilárd, a PIM főigazgatója a csütörtöki megnyitón hangsúlyozta, hogy
a Nemes Nagy Ágnes-kiállítással és a nemrég megnyílt Polcz Alaine-tárlattal a múzeum két olyan alkotó előtt tiszteleg, akik nőként élték meg a háború értelmetlen borzalmait.
Polcz Alaine a halállal, míg Nemes Nagy Ágnes a tájjal ismerteti meg a látogatókat - mondta.
Nemes Nagy Ágnes verseinek egy jelentős részében a szemlélet tárgya tájként tűnik fel, aminek látványát rendkívül pontos és érzékletes képek teremtik meg az olvasóban. A költő látásmódja, a környezetre irányuló fokozott koncentrációja nemcsak a huszadik század második felének irodalmára gyakorolt nagy hatást, hanem a kortárs magyar lírára is. A kiállítás az életmű mentén haladva foglalkozik ezzel a kivételes figyelemmel, megidézve a Nemes Nagy Ágnes verseiben megteremtett, folyamatosan átalakuló tájképeket - olvasható a tárlat ajánlójában.
Osztroluczky Sarolta irodalomtörténész a megnyitón
hat kulcsfogalommal szemléltette Nemes Nagy Ágnes költészetét.
Az irodalomtörténész kifejtette, hogy a Kettős világban című, első kötet címadása olyan emberi léttapasztalatot körvonalaz, amely a földi és az égi léthez való kötöttségünket célozza, mozgatórugója a földi és az égi szféra belső harca, amely látomásszerű belső tájakat rajzol ki.
A "között-lét" kulcsfogalma a belső tapasztalata a duális, minden embert összekötő léttapasztalatnak. "Közötte vagyunk a tér és idő koordinátáinak, az égnek és földnek, a háborúnak és békének" - mondta, példaként felolvasva Nemes Nagy Ágnes Mesterségemhez című ars poeticáját.
A harmadik hívószó a fa, amely a legtöbbször visszatérő motívum Nemes Nagy költészetében, verscímekben is megjelenik. "A fa sokszor valami titkos természeti közlendő motívuma, amit a költő embereknek szán, de soha nem mondja ki" - hangsúlyozta, majd példaként a Lélegzet és a Széndioxid című verseket olvasta fel.
Hangsúlyozta, hogy Nemes Nagy Ágnes tárgyias lírájában nemcsak a beszélő nézi sokféle szemszögből a tárgyat, de a tárgy is visszanéz rá. Az emberarcú tájelemek és az ember összenőnek: testre talál az emberben a fa és a fában az ember. Erre az irodalomtörténész a Diófa című verset hozta példának.
Osztroluczky Sarolta szerint
a mítoszteremtés nagy részét képezi a költő életművének és a háborút megélt emberek fontos hiányállapotára, kiüresedésre ad választ.
Erre példa egyebek mellett az Ekhnáton jegyzeteiből című vers vagy Rilke almafája - mondta.
Utolsó hívószó az átmeneti tájak. Mint Osztroluczky Sarolta elmondta, az Egy pályaudvar átalakítása című utolsó kötet más tájélményben részesíti az olvasót, mint a korábbi természeti tájak. Itt romba dőlt, átépítés alatt álló városi területek jelennek meg.
"Ezek a tájak nem kellenek senkinek, az ottani tájak banálisak, nem költő tollára valók" - hangsúlyozta, hozzátéve: ezekhez Nemes Nagy Ágnes egy új, a prózához közelítő nyelvet társít, az új költői megszólalási mód átmenetet képez a líra és próza határán.
A Mindenek ellenére föld - Nemes Nagy Ágnes tájképei című időszaki kiállítás október 1-jéig látható.