2017.08.21. 14:43
Koronát kapott Somogy Tejhercegnője
Az idén is Tejhercegnőt választottak a megyében. A helyi tej és tejtermék-fogyasztás ösztönzésében együttműködő piaci szereplők szerint hosszú távon látszik majd igazán a közös munka eredménye.
Szalagot és koronát kapott hétfőn Papp Liza Fruzsina, hiszen őt választották meg Somogy megye Tejhercegnőjének az idei esztendőben a Kaposvári Egyetemen. A Zrínyi Ilona Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskolájának tanulója most kezdi majd az ötödik osztályt. A Tejhercegnő a sajtó érdeklődésére elmondta, hogy bár nagyon izgult, örömmel jelentkezett a felhívásra. – Nagyon szeretem a tejet, minden reggel iszok egy pohárral – mondta Papp Liza Fruzsina, aki sokaknak szívesen ajánlja a tej fogyasztását. – Finom és ízletes, tele van vitaminokkal – tette hozzá.
Tavaly született meg az együttműködés a somogyi tej mögött öt megyei tejtermelő, a Bos-Frucht Agrárszövetkezet, a Kapostáj Zrt., az Agrária Zrt., a MAWA Kft., és a Bajomi Agrár Zrt., valamint a Fino-Food Kft., mint somogyi tejfeldolgozó, s Kaposvári Egyetem között. Az összefogást akkor elsősorban a tej tavalyi alacsony felvásárlási ára hívta életre, hiszen ezen szerettek volna közösen segíteni a piaci szereplők. Szigeti Orsolya egyetemi docens elmondta: az együttműködő felek folytatni akarták ezt a kezdeményezést olyan lehetőségekkel, mely a helyi termék fogyasztására is ösztönzi a lakosságot. Ezért indítottak több programot, mint például a Tejhercegnő megválasztását, s ezt tervezik a jövőben is. Az idén viszont már a látrányi tejtermelő csoport is csatlakozott az együttműködéshez.
Az újonnan megválasztott Tejhercegnőt a Fino-Food Kft. ügyvezető igazgatója, Szommerné Egyed Linda köszöntötte és koronázta meg. – Szeretnénk felhívni az emberek figyelmét, hogyha tejterméket vásárolnak, akkor keressék a helyit – mondta az ügyvezető igazgató. – Hiszen szűkebb hazánkban, Somogy megyében is van több tejtermelő, s tejfeldolgozó, aki itt állítja elő a terméket, itt termeli meg azt a GDP-t, amivel hozzájárul a gazdasághoz. Munkahelyeket adnak ezek a cégek. Ezért mindennek révén gondolnunk kell gyermekeink jövőjére, az ő munkahelyükre. A kampány másik célja, hogy ezzel együtt felhívja a figyelmet a tejtermék fogyasztásának fontosságára. Mára felnőtt korban is lecsökkent a tejfogyasztás. Kevesebbet fogyasztunk joghurtból, sajtból, s valamennyi feldolgozott tejtermékekből, mint fogyasztottunk a '90-es évek környékén. Ha összehasonlítjuk magunkat az olaszokkal vagy a franciákkal, akkor szintén elmondható, hogy töredéke az a tejtermék mennyiség, amit elfogyasztunk.
Szommerné Egyed Linda hozzátette: bizonyára jövőre még nem lesz ennek az összefogásnak kézzel fogható eredménye. Viszont jelzi, hogy vannak közös, fontos ügyek a piaci szereplők számára, s ez az együttműködés meg fog térülni.
Jobban dívik a tejdesszert, mint a tej
– A tejfogyasztás sajnos egyik korosztályban sem igazán jelentős ma, de még mindig a gyerekek fogyasztanak több tejet – tette hozzá kérdésünkre Szigeti Orsolya egyetemi docens. Ám ez is inkább a tejtermékek fogyasztását jelenti: a joghurt, a túrórudi, a tejdesszertek és az ízesített tejtermékek a legnépszerűbbek, maga a tej nem tartozik a legkedveltebb italok körébe.
– Fontosnak tartottuk, hogy a tejfogyasztást ösztönző kezdeményezés mellé álljunk – jegyezte meg Tóth Nikoletta, a szentgáloskéri Agrária Zrt. telepvezető-helyettese. – Amikor a tejnek nagyon alacsony volt az ára, a telepek mindennapi megélhetése, fennmaradása is veszélybe került. Tóth Nikoletta úgy véli: a helyi összefogás sokat segíthet a tejpiaci szereplőknek.