2017.09.13. 20:00
Betűtengeren süllyedő hajók – olvasni kötelező
A tanévkezdéssel a legtöbb iskolában megkezdődött a nyárra feladott kötelező olvasmányok közös elemzése is. Pontosan ilyenkor dől el, hogy a gyerekek később milyen viszonyba kerülnek az irodalommal: szívesen olvassák-e, vagy csak nyűgnek érzik a könyveket.
Kötelező könyv egyik évfolyamon sincs a tantervben, csupán egy lista, amelyen az ajánlott szerzők szerepelnek. Az olvasmányt a pedagógus választja ki. A baj ott kezdődik, ha a tanító olyan tananyagot határoz meg, amely távol áll a diákoktól: tartalmilag szokatlan, nyelvezete régies, a mai gyerekeknek érthetetlen. Lenne lehetőség a mai kortárs művek közül irodalmilag is értékes könyvet választani, ám nem mindenki hajlandó elhagyni a biztonságot jelentő, rögzült módszereket.
– Megutáltatják az olvasást. Erről magyar és nemzetközi szintű felmérés is készült – mondja Gombos Péter, a Kaposvári Egyetem olvasásszakértője. Azt mondja, az alsó tagozatban még találni változtatásra hajló tanítókat, ám a felsősöknek a legtöbb iskolában még mindig ugyanazokat tálalják, ami a mostani generáció szüleinek is kötelező volt és már ők sem szerették igazán. Pedig a kortársak között lenne értékes olvasni való. – Tudományos kísérletet végeztek arra vonatkozólag, hogy a klasszikus, vagy a kortárs irodalom vált-e ki olvasási kedvet a gyerekekből. A végeredmény szerint a kortárs, a korosztálynak szóló irodalmat olvasó gyerekek lelkesedtek jobban a könyvekért.
– A klasszikus kötelezőket nem értik a mai gyerekek – mondja a Gyakorló Általános Iskolában az elsősök tanítója. – Tavaly a negyedikesekkel elolvastunk egy részletet a Kincskereső kisködmönből. A legjobb képességű diákom is azt mondta, hogy ennyit még sosem szenvedett az órámon, ami abból állt, hogy minden ismeretlen szót meg kellett magyarázni. Ez megölte a szöveget – mondja Hevérné Kanyó Andrea. A tanítónő mai írók műveit olvastatja a kicsikkel. – A kortárs tabu témákhoz nyúl, mint a válás, a másság, a tolerancia, a csúfolódás, a régi kötelezők nem ezekről szólnak. A gyerekeket azonban aktuális problémáik érdeklik, amelyekre az új könyvek adhatnak megoldást. Természetesen a régit sem szabad kidobni, de előbb olvasni tanuljanak meg, és legyen hozzá kedvük, ne tegyék le az első mondat után a könyvvel együtt az olvasást is.
A tanítónő egy felső tagozatos klasszikus könyvet emelt ki, amely a mai napig időt álló. Ugyanaz a diákoknak is tetszik.
– Ha azt mondják kötelező olvasmány, a Pál utcai fiúk jut az eszembe. Nagy hatással volt rám, megértettem, hogy miről szól-mesél egykori olvasásélményéről a Munkácsys Cohill Eric. –Az összetartozás, Nemecsek halála, ezeknek jelentősége megérintett.
– Molnár Ferenc akkoriban egy olyan témához nyúlt, ami mindenkit érint, lányokat, fiúkat egyaránt – mondja Hevérné Kanyó Andrea, aki szerint szülők többsége is annak örül leginkább, ha a gyermek olvas, így nem szükséges meggyőzni őket arról, hogy fontos a váltás. Úgy látja, közösen kell elolvasni a könyvet, és nem előre, nyáron befogadtatni. Szerinte is az alsós tanítók jobban kaphatók a modern gyerekirodalom bevezetésére a tanórákon. – Egyre fiatalabbak a szülők, ők is unatkoztak a klasszikus kötelezőkön, így megértik, hogy miért a mai írók műveit oktatjuk. Memoritert is lehet Lackfi Jánostól választani, nem kell pont a János vitézből megtanulni olyat, amit nem is értenek a gyerekek. Sokszor ajánlok olyan könyveket, amelyek a mai problémákat dolgozzák fel, és a gyerekek válaszokat kapnak a történtekre.
Középiskolában azonban már elkerülhetetlen néhány régies nyelvezetű szöveg. Ezeknek feldolgozásában azonban egy jó tanár segítséget tud nyújtani.
– Le kell fordítani a gyerekek nyelvezetére. Ha nem is olvassák el az egész művet, legalább részleteket ismerjenek meg belőle – mondja Baloghné Bíró Mária, a Munkácsy Mihály Gimnázium irodalomtanára. – Az ember tragédiája például egy kifejezetten nehéz olvasmány, ám ma is jelenlévő magatartás-formákról szól, mint féltékenység, hatalomvágy, kapzsiság. Ha párhuzamba állítom a diákoknak a mai kor történéseivel, megértik. Ma már máshogy dolgozzuk fel a kötelezőket, mint mondjuk húsz évvel ezelőtt. Számos eszköz áll a rendelkezésünkre. Olyan feladatokat kell adni a gyerekeknek, amelyet szívesen végeznek az olvasáshoz kapcsolódóan. Tavaly a hetedikesek közül mindenki elkészítette a saját projektjét a Kőszívű ember fiai kapcsán: Mire végigolvasták, egy olyan tárgyat kellett létrehozniuk, amely a könyvhöz kötődik. A munkákból kiállítást rendeztünk. Ott volt Alfonsine parfümje, a Budát lövő ágyú makettje, házilag készült társasjáték, a napló, a levél, és azt a bizonyos átlőtt mellényt is megvarrta valaki.
A középiskolai tanárnő is úgy látja, helyük van a kortárs szerzőknek a kötelezők között. Agatha Christie-t és Rejtő Jenőt is olvastat a gyerekekkel. Fontosnak tartja, hogy a diákok választhassanak az általa ajánlottak közül. Egyet azonban elkerülhetetlennek tart, legyen szó klasszikus, vagy kortárs kötelezőről: A szöveg értelme az olvasóban születik meg, bármit magyarázhat ő az adott szövegről, ha a diáknak nincs a magyarázathoz olvasói élménye.