2017.11.05. 15:32
Az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés
A szakképesítés és munkatapasztalat mellett a munkaadók a kommunikációs készségeket és a problémamegoldó képességet értékelik a legtöbbre. Körképünkből kiderült, a tanulási hajlandóság és a határozottság is sokat számít egy-egy munkavállaló megítélésében.
Tavali Gábor négy és fél éve dolgozik a kaposvári Precognox Informatikai Kft.-nél. A 29 éves szoftverfejlesztő elmondta: amikor a céghez került, a legfontosabb vele szemben támasztott elvárás az önálló tanulás volt. Ebben sok segítséget kapott mentoraitól, hiszen az volt a cél, hogy a lehetőségekhez képest minél gyorsabban beépítsék a csapatba. – Ezért fontosak a kommunikációs készségek – fűzte hozzá Tavali Gábor. – Azt szoktuk mondani, hogy az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés. Aki kérdez, az tanul.
Az International Business School és a Profession.hu internetes álláskereső portál alapvető munkahelyi készségeket rangsoroló felméréséből az is kiderült, hogy a munkaadók többsége a kommunikációs készségeket és a problémamegoldó készséget értékeli a legtöbbre. Az IT (Information Technology) programozás iparágban is a kommunikációs készségek vezetnek, ezt követi a problémamegoldó készség, az íráskészség, legvégül pedig a munkavállaló csapatmunka készségei.
– Ezek mind szükségesek, de kiegészíteném a motiváltsággal és a tanulási hajlandósággal – tette hozzá Tavali Gábor. – Külföldi versenytársainknak ez természetes, így minden lehetőséget megragadnak a tanulásra. Muszáj velük lépést tartani, különben lemaradunk. Ezért kiemelném még az angol nyelvtudást is, enélkül lekorlátoznánk magunkat.
A cégvezetésben már a vezetési készségek a legfontosabbak a felmérés szerint. – Ezzel együtt a kiváló kommunikációs készség és a rugalmas problémamegoldó készség elengedhetetlen, ahogy a pozitív gondolkodás is – mondta Kocsis Péter, aki 31 éves kora óta, már öt éve dolgozik kereskedelmi vezetőként a nagyatádi Büttner és Társai Szerszámelemgyártó és Kereskedelmi Kft.-nél. – Szükség van még felelős cselekvőképességre (proaktivitásra), empátiára, határozottságra és következetességre is. Megfelelő kiállás nélkül hiteltelenné válhat egy-egy vezető a felelőssége alá tartozó kollégái szemében, akár már alsóvezetői szinten is.
Már az első állásinterjú is beszédes
A felmérés szerint a kommunikációs készségek a legfontosabbak többek között a vendéglátásban, a gyártásban, s a mérnöki területeken is. A problémamegoldó készség vezet az építőiparban, a mezőgazdaságban csak a harmadik, a vendéglátásban a második helyen áll. Bezerics Dániel, a keszthelyi és a balatonboglári Paletta bisztrók tulajdonosa elmondta: egy konyhafőnöktől kreativitást, határozottságot, precizitást vár el elsősorban. Hozzátette: akinek viszont nincsenek vezetői ambíciói, azoknál valóban a jó kommunikációs készség, a problémamegoldó készség és a precizitás az első szempont. Ezeket jól le lehet mérni már az első állásinterjún.
Kocsis Péter, a nagyatádi szerszámelemgyártó cég kereskedelmi vezetője hozzátette: a gépen dolgozó kollégáktól elvárják a precizitást, az önállóságot, s a megfelelő szintű terhelhetőséget is. Előnynek tartja, hogy a fiatalság alapvető digitális tudása révén nem tart a modern gépek használatától. Nyelvtudásuk viszont sokszor elmarad a kívánt szinttől.