2019.08.10. 11:30
Átláthatóbbá válik a társasházi ügyintézés
Új szabályozást vezetnek be a társasház-kezelésben: szakemberek szerint rövidesen egyszerűbbé, átláthatóbbá válik az ügyintézés. Somogyban több mint 80 vállalkozás szakosodott a feladatra.
– A változás lényege, hogy az összes közös képviselő adatait valamint a társasházak beszámolóit le kell majd adni az illetékes járási földhivatalba – mondta Javós Csilla, a kaposvári Csaklakás Kft. ügyvezetője. Hozzátette: eredetileg május végén lépett volna hatályba a rendelkezés, ám az érintettek egy év haladékot kaptak, s így bőven jut idő a felkészülésre.
Javós Csilla rámutatott: még mindig sok olyan közös képviselő látja el a feladatot, akit a lakóközösség tagjai közül választottak, s nem biztos, hogy maradéktalanul ismerik az összes aktuális előírást, módosítást. Az új társasházi tisztviselőknek jövő májusig kell regisztrálniuk a nyilvántartásban. A változás másik hozadéka, hogy a számviteli szabályok szerint összeállított beszámolók részletesen rögzítik a társasházak vagyoni helyzetét: a dokumentum a bevételtől a kiadáson át a közös költségekig illetve a hátralékig minden fontos információt tartalmaz. Ez többek közt a lakásvásárlás előtt állóknak is hasznos lehet, mivel hiteles képet kapnak a kiszemelt épületről. Így például időben megtudhatják, hogy a társasház tervezett felújítása miatt új lakóként nekik is rögtön a zsebükbe kell nyúlniuk vagy a ház számláján lévő több millió forintból fedezi a kiadásokat.
A kért információkhoz ingyen hozzájuthatnak majd a földhivatalban. Javós Csilla, akinek a vállalkozása 25 társasház képviseletét látja el, a közel 800 lakásban több mint 1700-en élnek, hangsúlyozta: a társasházakkal kapcsolatos karbantartást is megkönnyíti az új szabályozás. A hatóságok és szolgáltatók a friss adatbázisnak köszönhetően egyszerűbben lépnek kapcsolatba a közös képviselőkkel.