2020.12.14. 20:00
Motivációban továbbra sincs hiány a középiskolásoknál
Egyetemi vagy főiskolai diplomával képzeli el a jövőjét a középiskolás korosztály 83 százaléka, derült ki a Corvinus Egyetem idei felméréséből. A válaszadók ötöde tanulna tovább külföldi intézményekben. S bár a koronavírus rányomja a bélyegét a diákok idei felkészülésére, a pszichológus szerint a fiatalok többsége motivált, elkeseredésre nincs ok.
Akik még nem döntöttek a továbbtanulásról, azok közül sokan nyelvet tanulnának (35 százalék), illetve egyéb felsőfokú tanfolyamon vennének részt (19 százalék). A szülők 68 százaléka arra biztatja gyermekeit, hogy szerezzenek diplomát, és a fiatalok 54 százalékának fontos a szülők véleménye ebben a kérdésben.
A kaposvári Táncsics Gimnáziumban hagyományosan magas, 90 százalék feletti a továbbtanulók aránya, akik minimum felsőfokú szakképzésben vesznek részt. Ám nem ritka az olyan osztály sem, ahol minden tanuló bejut a felsőoktatásba.
– A külföldön továbbtanulók száma biztosan kevesebb lesz az idén, csak öt-hat ilyen szándékról tudok, mert a pandémia visszafogta a gyerekeket, de még ez is változhat – mondta Vámosi László igazgató. – Van olyan diákunk, aki az idén azért nem megy Angliába tanulni, mert ott a Brexit miatt mások lettek a feltételek.
A marcali Berzsenyi Dániel Gimnáziumban a pedagógusok azt tapasztalták, hogy a végzős osztályokban a diákok kétharmad része továbbtanulna, egyharmaduk viszont helyi vagy külföldi munkavállalásra, illetve szakma tanulására készül, összegezte osztályfőnökként Kőrösi András intézményvezető. Szerteágazó területeken a marcali diákok eljutnak szinte az ország összes egyetemére, és a kiemelt nyelvi képzésnek is nagy hasznát veszik. A tanárok a digitális oktatásban is igyekeznek erősíteni tanítványaikat a céljaik elérésében.
A somogyi peremvidéki gimnáziumokba sok olyan gyerek is érkezik, akiknek nem a diploma, hanem az érettségi megszerzése a cél. Csurgó Somogy csücske, ahová eltérő szándékkal érkeznek a diákok, fogalmaztak a tanárok. – Nagy a szórás, mert vannak olyan tanulóink is, akik megcéloznak és elérnek komoly egyetemeket, kiemelkedő versenyeredményekkel jól teljesítenek – mondta Füstösné Ábrahám Judit, a csurgói Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium igazgatója. – A sporttagozatos osztályunk tagjai speciális területen tanulnak tovább.
A covidos időszak erősen rányomja a bélyegét az idei tanévre, tette hozzá. A pedagógusok csak reménykednek abban, hogy a középiskolások, akiknek a járvány alatt távoktatásban kéne alapozniuk a továbbtanuláshoz, ugyanúgy képesek lesznek erre, mintha az életük normál mederben zajlana. Ez mind a tanulóknak, mind a tanároknak nehéz.
Van motivációjuk, de sok minden függ a személyiségtől
A továbblépés képessége függ attól, hogy milyen az ember személyisége, tartja Szalai Zoltán, kaposvári iskolapszichológus. A külső kontrolltól függő személyiségtípust jobban befolyásolják a külső tényezők, az olyan nehézségek, mint egy világjárvány. Akiknek azonban a belső kontroll a fontos, azokat kevésbé befolyásolják a külvilágból érkező ingerek, és ha kitűznek egy célt, azt egyértelműen meg akarják valósítani. Mindenkinek nehézséget jelent ez az időszak a közoktatásban is, de nehézségek mindig vannak. Lehetnek, akiket ez eltérít az elképzeléseiktől, de akinek komoly az elhatározása és célja, azokat ez nem fogja eltántorítani, mert ugyanúgy fognak küzdeni érte, s így jutnak előre az életben. Az iskolapszichológus szerint a fiatalokban van elég motiváció, elkeseredésre nincs ok.
Fotóillusztráció: Lang R.