2021.07.17. 11:30
Vezetéstechnika: Halálos iramot diktál a gyorshajtás Somogy útjain
Ha a baleseti statisztikákra nézünk, egyből kiderül, hogy a leggyakoribb ok az italfogyasztás és a sebesség helytelen megválasztása.
Nincsen ez máshogy Somogyban sem. De a legtöbben azt is érezzük, ha senki nem inna, és mindenki lassan menne, még mindig volna mit tenni autósok között. vezetéstechnika
– Az alkoholos befolyásoltság és a sebességtúllépésen kívül a kanyarodás és az elsőbbség szabályainak megsértése a fő baleseti ok Somogyban – mondta el kérdésünkre Orbán Zoltán, a Somogy Megyei Rendőr Főkapitányság sajtóosztályának vezetője. – Javában tart már a nyári szezon, nagy számban jelennek meg az utakon kerékpárosok, motorkerékpárosok, autósok, valamint gyalogosok. A körültekintő, átgondolt közlekedés velejárója az elővigyázatosság, amely ilyenkor sokszor háttérbe kerül. A járművezetők a nyári időszakban jellemzően lendületesebben, a megengedettnél nagyobb sebességgel közlekednek, amelyet a baleseti statisztikai adatok is jól tükröznek. A meleg időjárás miatt gyengülhet az autósok koncentrációs képessége, tompulhat a figyelme, aminek szerepe van a közlekedési balesetek bekövetkezésében. A gyalogosokra is jellemző a figyelmetlen, bágyadt közlekedés. Kevésbé néznek körül, mielőtt lelépnek az úttestre.
Ráadásul a tapasztalatok szerint egyre inkább megszokásból vezetünk, így a reakcióidőnk növekszik. Hiába rendelkezünk akár több évtizede jogosítvánnyal, csak vészhelyzetben mutatkozik meg, mennyire vagyunk képesek azt kezelni.
A megyében nincsen továbbképzési lehetőség, melyet a rendőrség szervezne az autósoknak, motorosoknak. Pedig igény lenne rá, szükség talán még nagyobb.
– Ha két autós ugyanakkor vesz észre egy úttestre lépő gyalogost, ami körülbelül 22 méterre van, de az egyik 50-nel a másik 70-nel megy, talán az előbbinek van esélye megállni – indokolta az utánképzés szükségességét Adorján Tamás, a Drivingcamp instruktora. – Aki viszont 70-nel megy, szinte nem is lassul, mire a gyalogoshoz ér. Ezt nagyon sokan nem tudják.
Vannak országok Európában is, ahol kötelező vagy támogatott az autósok, motorosok utólagos képzése, nálunk egyelőre erre várni kell.
Egy ilyen vezetéstechnikai tréningen, az elméleti oktatáson túl számos, a közúton is előforduló veszélyhelyzetet szimulálnak az instruktorok, majd megtanítják azokat a technikákat, melyekkel elkerülhető a baj. A vészfékezés, a kikerülés, a megcsúszás mind olyan tényező, mellyel napi szinten lehet, hogy nem találkozunk, de ha mégis bekövetkezik, nincs idő gondolkodni. A betanult, begyakorolt cselekvéssorokat kell alkalmazni, azonnal.
Budapesten, Zsámbékon és az ország több pontján találhatóak ilyen, kifejezetten erre a feladatra épült vezetéstechnikai központok. Ha elfogadjuk, hogy mindig lehet valamit jobban csinálni, és hajlandóak vagyunk tanulni magunk és mások biztonsága érdekében, nemcsak mi járhatunk jól, de a közlekedési kultúránk is jó irányba fejlődhet.