2021.11.23. 12:58
A legkisebbeknél kell elkezdeni az egészségnevelést a covid idején
Már a középkorban léteztek szerzetesrendi szabályok, iskolai rendeletek a veszélyes járványok idején. Napjainkban a koronavírus ráirányította a figyelmet az egészségnevelés fontosságára. Az egészségfejlesztés volt a témája a Dél-Dunántúli Regionális Pedagógusképző Fórum (DRPF) keddi kaposvári ülésének.
Fotó: Muzslay Péter
A mai fiatalok egyharmada allergiás tüneteket mutat, másik harmada pszichoszomatikus tünetekkel küzd, és általánosságban elmondható, hogy a serdülők túlterheltek, fáradtak – ismertették egy kutatás eredményét a fórumon.
– A covid alatt az egészségmegőrzés hirtelen a mindennapjaink részévé vált, ugyanakkor a pandémia statisztikái arra irányították a figyelmet, hogy a prevenció eddigi eszközei nem bizonyultak elég hatékonynak – mondta köszöntőjében Gerner Zsuzsanna, a Pécsi Tudományegyetem tanárképző központjának főigazgatója, a DRPF elnöke. – Ennek megfelelően az általános egészségnevelés és -fejlesztés új kihívásokat és lehetőségeket tartogat a jövőben.
A vírushelyzetben hibrid konferenciát tartottak, így a fórum mintegy száz pedagógus résztvevőjének a többsége online kapcsolódott be a munkába, míg mások a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem kaposvári campusán hallgatták az előadásokat. Józsa Krisztián, a MATE neveléstudományi intézetének igazgatója arról beszélt, hogy a Magyar Tudományos Akadémia 36 millió forintos támogatásával négy éves kutatási programot indítanak az egészségnevelés terén.
– A célunk az, hogy a magyar közoktatás számára olyan új módszereket dolgozzunk ki, amelyek a gyakorlatban is jól használhatók az óvodások és kisiskolások körében– említette meg Józsa Krisztián. – Létrehozunk olyan mérőeszközöket, amelyekkel már ebben az életkorban nyomon követhető a gyermekek egészségfejlődése, és erre alapozva olyan egészségnevelő programokat alkotunk, amelyek segítik a tanulókat. Ez hiánypótló rendszer lesz. Mindennek előzménye az egyetem Gyakorló Óvodája, ahol most egyfajta ovifarm működik.
Az elöregedő padagógustársadalom utánpótlását nevelik
Örömteli, hogy a 2016-ban megalakult regionális pedagógusképző fórum tovább folytathatja a munkáját, miután közben a kaposvári campus és a Pécsi Tudományegyetem is modellváltáson esett át, hangsúlyozta Gerner Zsuzsanna. A régió két vezető felsőoktatási intézménye továbbra is együttműködik a pedagógusképzés ügyében, ezt aláírásukkal erősítették meg a keddi fórumon. A céljuk továbbra is az, hogy a köznevelés intézményi hálózatát összefogják. A partnereik száma egyre bővül, és közösen dolgoznak azon, hogy az elöregedő magyar pedagógustársadalom utánpótlását biztosítsák. A MATE kaposvári campusán jelenleg 1100 pedagógushallgató tanul.