2023.07.12. 10:09
Hatalmas ujjongás fogadta a síneken a Bivalyt
A Balatonnál nem szokás bivallyal találkozni a síneken
A Bivaly a 424-es gőzös közismert neve
Nem a teljesítménye miatt érdemelte ki nevét az 1984-ig a magyar vasúti közforgalomban meghatározó gőzös, voltak erősebb mozdonyaink is.
A gőzös egyes példányainak kéménye mögé szerelt víztisztító szarvként előremeredő kihúzósínjeiről kapta nevét.
Ezt, mert – mint írtuk – Nurmi a másik neve, főleg a Dunántúlon, amit meg Paavo Johannes Nurmi finn közép- és hosszútávfutónak a csodafutónak köszönhet a gőzös, példányainak az évtizedek alatt produkált hatalmas futásteljesítménye miatt. A magyar gőzvontatás csodáját 1917-től egészen 1958-ig gyártották
összesen 514 példányt tett sínre a MÁVAG, nagy részüket idehaza.
A többi gőzöst háborús jóvátételként Csehszlovákiába, Jugoszláviába és a Szovjetúnióba szállítottták, de a KNDK-nak (népi Korea) is jutott belőlük. Elláttuk a béketábort, amíg még exportálta a magyar a mozdonyokat.
A Nurmi-Bivaly gőzös Budapestről érkezett a Balatonhoz, és Balatonfüredtől Tapolcáig cibálta a július 9-én rábízott vonatpárt. Majd Balatonfüredről saját kerekein indult vissza a 424 247-es pályaszámmal. De van még 424-esünk, tervezik a 009-es bevetését is nosztalgiamenetekbe.
Forrás: veol.hu
Nyitókép: veol.hu/Benkő Péter
forrás: likebalaton.hu