2024.06.05. 09:09
Népbetegséggé vált ma a türelmetlenség
Hét óra alatt 63 gyorshajtót állítottak félre a rendőrök a legutóbbi kaposvári ellenőrzésen. A türelmetlen vezetést, gyorshajtást és a büntetőfékezést tartják a legveszélyesebbnek azok a buszsofőrök is, akik a Volánbusz friss felmérésében részt vettek. Az online kérdőívet több száz buszvezető töltötte ki.
Fotó: Lang Robert Kaposvar
Fógel József kaposvári buszsofőr szerint katasztrofálisnak tűnik a közlekedési kultúra. Gyakoriak az életveszélyes előzések, sokszor a háromtengelyes, 24 tonnás busszal alig tudja elkerülni a balesetet.
– Szabályosan ötvennel hajtottam a Cseri úton, s közben legalább öt sofőr rám dudált vagy levillogott. Megelőztek, de legfeljebb egy perccel hamarabb értek a Kapos folyóig – hangsúlyozta Tóth István, a Közlekedéstudományi Egyesület somogyi elnöke. – Volt, aki idegességében az öklét rázta felém.
Népbetegség a türelmetlenség, hiányzik az előzékenység: a buszosok gyakran kikanyarodni sem tudnak a megállókból, mert az autósok inkább beletaposnak a gázba.
Németh József, a Németh Travel Kft. ügyvezetője kiemelte: az agresszív, gyorshajtó járművezetőkre időnként autóbusz-vezető kollégái is panaszkodnak. A buszsofőrök felelőssége óriási, az utasokkal teli 12-14 méteres járművek vezetése – különösen szűk helyeken, kanyarodáskor – korántsem egyszerű. Több mindenre kell figyelni, a holttérben akár kerékpáros vagy elektromos rolleres is lehet.
A Volánbusz felméréséről kiderült: a válaszadók 35 százaléka az elsőbbségadás figyelmen kívül hagyását tartja a legkomolyabb szabálysértésnek. Negyedük szerint a gyorshajtás, 23 százalékuk szerint a vezetés közbeni telefonálás a legsúlyosabb kihágás. A sofőrök 15 százaléka szerint a büntetőfékezés jelenti a legégetőbb problémát.
Meiszterics László (kaposvári nyugdíjas): „Figyelmetlenség, száguldás: szinte mindig akad egy-két szabálytalan vezető a forgalomban, nem könnyű kiszűrni őket. Hatékonyak lehetnek az akciók, különösen azok, ahol drónokat is használnak a rendőrök. Igyekszem betartani a szabályokat és hiába a több tapasztalat, tudom, a közlekedésben mindig van veszély és kockázat.”
Biró Márton (kaposvári méhész): „Rettentően bosszantó, ha egyesek nem adják meg az elsőbbséget. Úgy tapasztalom, hogy minél nagyobb méretű és teljesítményű egy autó, a gépkocsivezető annál gyakrabban sérti meg az előírásokat. Feltűnősködnek, olyan szakaszon is előznek, ahol életveszélyes. Hiába megy az autósok nagy része békésen 80-nal, egyesek 120-szal húznak el többiek mellett.”
Tóth Tamás (kaposvári vállalkozó): „Autót és kisteherautót egyaránt vezetek, évente nagyjából 30 ezer kilométert teszek meg. Főként a városban és környékén közlekedem, úgy érzem, hogy az utóbbi évekhez képest mintha egy picit finomodott volna a helyzet. Ennek ellenére így is gyakran látok olyan sofőrt, aki vezetés közben telefonál vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet.”
Fotó: Lang R.