Autóverseny

2 órája

B-csoportos raliszörny egy utódja cseperedett fel Kaposváron

Aki kicsit is követi a rally világát, az pontosan tudja, hogy az autósport világának egyik legveszélyesebb, de egyben legizgalmasabb korszakát a B-csoportos rallyautók versenye jelentette. A sok haláleset miatt ugyan mindössze négy évet élt a kategória, mégis napjainkig meghatározta a rallysport fejlődését.

Barkóczy László

raliszörny

Fotó: Barkóczy László

Éppen az Audi volt az a gyártó, aki a 80-as évek elején fittyet hányt az akkori gondolkodásra és négykerék meghajtásos versenyautót épített Audi Quattro néven. Tulajdonképpen ez a fejlesztésük hívta életre 1982-ben a botrányos B-csoportot a rally-n belül. Így vált lehetővé, hogy hihetetlenül erős, és gyakran éppen ettől vezethetetlen autókkal mérjék össze tudásukat a pilóták. A napokban mutatta meg nekünk Reiter Antal, egy ilyen, általa restaurált rally-szörny egy utcai változatát.

raliszörny
Audi 80 S1 Turbo: raliszörny a pályán

– Már régen is az volt az autógyárak taktikája, hogy építettek egy versenyautót, majd azért, hogy használhassák, gyártottak belőle egy pár száz darabos utcai szériát is – engedett bepillantást a garázsban tündöklő Audi, és a motorsport történetébe. – Az Audi akkoriban másképpen gondolkodott. Az utcai autóikból gyúrtak össze egy ütőképes versenyautót, ez lett a B-csoportos autók királya kezdetben. Az Audi 80 S1 Quattro Turbo évekig uralta a mezőnyt. Ez az autó, ami most a garázsomban áll, ennek az utcai kistestvére, egy Audi 80 S1 Turbo.

 

Az autót 2012-ben szerezte meg egy Reiter Antal rokona viszonylag jó áron, tudva azt, hogy már hamarosan a fellelt állapotában is minimum a tízszeresét fogja érni. Sejtése beigazolódott, ma már egy roncsért is ezt az árat kérik, nemhogy egy oldtimer vizsgás példányért.

– Ez az autó ugyan nem quattro, de egy limitált, kis szériában készített változat – folytatta a bemutatást a restaurátor. – Hosszú évekig tarott, hogy az összes eredeti alkatrészt és kiegészítőt beszerezzük, és felújítsuk. Amikor sikerült lecsapnunk erre az autóra, be kell valljam, kicsit hiányos volt, és ami megvolt rajt, az is nagyon rossz állapotban. Így igazi kihívás volt elkészíteni ezt az autót. 

A feladat nagyságát jelzi, hogy a patinás Audi közel kilenc évig épült, hogy megszerezhesse az oldtimer minősítést. Azóta azonban minden országban csodálat övezi, ahol tulajdonosa kiállítja, vagy megy vele.

– Ez most már nem csupán egy tárgy, egy autó. Ez így most már egy álom, amiről meg tudjuk: azt nem lehet eladni soha.

 

A Reiter Antal restaurátor műhelyében álló Audi 80 S1 Turbo már közel negyven évvel élte túl az ősei által inspirált halálos rally kategóriát. Az egykor 6-700 lóerős, négykerékhajtásos szörnyek, mint amilyen az Audi Quattro, a Peugeot 205 Ti16 vagy a Lancia Delta S4-es is volt, veszélyt jelentettek nézőre és versenyzőre egyaránt. 1985-ben Ari Vatanen finn pilóta törte össze magát és autóját nagyon csúnyán az Argentin Rallyn. Egy évvel később 1986-ban Joquim Santos irányíthatatlan Ford RS200-asa a tömegbe csapódott, ezzel három ember halálát és 30 nézőnek súlyos sérülését okozva. Ezután több gyártó visszalépett válaszul a versenyzéstől. A pohár végül akkor telt be, mikor 1986-ban, az olasz versenyen Toivonen Lancia Delta S4-ese a szakadékba zuhant, azonnal kigyulladt, így rántva a halálba pilótáját és navigátorát egyaránt. Ekkor döntött úgy a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA), hogy a B-csoportos autókat betiltja, mert túl erősek, és irányíthatatlanok.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában