2024.11.12. 06:54
Megér pár tízezer forintot, hogy az árok után ne a bontóban landoljon az autónk
Árokba vágódott autók, vadgázolások és koccanások – a szokásosnál nagyjából 20 százalékkal gyakrabban riasztják ezekben a napokban az autómentőket Somogyban. A köd és a páralecsapódáson kívül helyenként a nyálkás, deres utak teszik próbára a sofőrök képességét.
– Ősz van, rosszak a látási viszonyok és az utoléréses baleseteken kívül vadgázoláshoz is kivonultunk nemrégiben – mondta hétfőn Juhász András, a kaposvári Juhász Autó Kft. ügyvezetője. – Az elmúlt egy hónapban vaddisznót, őzet és szarvast is elgázoltak a sofőrök, előfordult, hogy nem lehetett elkerülni az ütközést, mivel féktávolságon belül érkezett a vad. Bárdudvarnok közelében fényes nappal egy szarvas ugrott egy kisebb autóra, ami totálkárosra tört. Szerencsére a gépkocsivezető nem sérült meg. Juhász András szerint ebben az időszakban szükség van a fokozott figyelemre és óvatosságra, legutóbb szombaton mentettek egy árokba csúszott autót Jutánál.
Sokan lehetnek, akik még mindig nem rakták fel a téli gumit, noha az időjárás miatt ez már indokolt lenne. Főleg az esti és a hajnali órákban lehet veszélyes a páralecsapódás, mely miatt csúszóssá, nyálkással válhat az út továbbá egyes szakaszokon sarat hordanak fel a mezőgazdasági gépek, amit nem mindig takarítanak le. A szakember azt mondta: náluk a kora őszi időszakhoz képest az elmúlt egy hónapban nagyjából 20 százalékkal nőtt a mentések száma.
– Egyesek szinte tükörradiállal közlekednek, ez hanyagság, semmi más, ha egy kicsit nedves az úttest, akkor esély sincs arra, hogy az illető megálljon vagy időben bekanyarodjon – mondta el Cziráki Ferenc kaposvári autószerelő.
Akadnak olyan autósok, akik a csúszós utakon sem tartanak elegendő követési távot
A szakember legfrissebb tapasztalatait is megosztotta, vannak olyan sofőrök, akik a mostani csúszós utakon is képtelenek megtartani a követési távolságot. Mások a sebességkorlátozást csak hallomásból ismerik, ezek a sofőrök gyakran levillogtatják vagy rádudálnak az előttük haladóra. Hiába a gyakori figyelmeztetés, akadnak olyanok, akik az alapvető szabályokra is fittyet hánynak.
– Úgy tűnik, hogy egy pislákoló lámpával közlekedő motorkerékpár jön szemből az úton. Aztán hamar kiderül, hogy olyan autóról van szó, amelyiknek nem működik mindegyik lámpája. Lényeges, hogy a világítóberendezések ne csak égjenek, hanem jó helyre világítsanak. Kiemelte: a szokásosnál is mindenképp óvatosabban kell vezetni, különösen, ha rosszak a látási viszonyok. A féktávolság, a jármű irányíthatósága megváltozik, a gondot csak tetézi, ha a sofőrök rossz autógumival közlekednek.
Egy gépkocsi ellenőrzése, téli felkészítése gumicsere nélkül nagyjából 15-20 ezer forintba kerülhet, ebben az összegben benne van a fényszóró beállítás, a fagyálló mérés, az ékszíj-feszesség beállítása is. A szükséges folyadékok (téli ablakmosó, fagyálló) pótlása vagy cseréje tovább emeli a költségeket. Büttner Tamás, a Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara (SKIK) általános alelnöke a gépkocsivezetőknek azt tanácsolta, hogy szükséges átvizsgálásokat, amennyiben a gépkocsitulajdonos nem tudja megcsinálni házilag, akkor ne szégyellje, inkább forduljon szakemberhez.