2018.05.24. 06:36
Az autóimport nemzetbiztonsági kockázatait vizsgálják az amerikaiak
Donald Trump amerikai elnök szerdán este felkérte Wilbur Ross kereskedelmi minisztert, vizsgáltassa felül, hogy az autó- és autóalkatrész-import nem jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot.
Az elnök az autók mellett a teherautók, mikrobuszok és ezek alkatrészei esetleges nemzetbiztonsági kockázatait is átvizsgáltatja. A kereskedelmi minisztérium szerda esti közleménye szerint a vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a nagymértékű autóimport nem tette-e tönkre a belföldi autógyártást és nem gyöngítette-e meg a nemzetbiztonságot. Emellett vizsgálják azt is, hogy a belföldi autó- és autóalkatrész gyártásának hanyatlása milyen mértékben csökkentette az innovációt és az új technológiák alkalmazását.
„Bizonyítékok utalnak arra, hogy az évtizedek óta külföldről behozott áruk aláásták belföldi autóiparunkat” – fogalmazott szerdán este ismertetett közleményében Wilbur Ross miniszter. A tárcavezető alapos, korrekt és átlátható vizsgálatot ígért.
A The Wall Street Journal című lap szerda délutáni internetes kiadásában meg nem nevezett kormányzati és autóipari forrásokra utalva arról írt, hogy az amerikai kormányzat új védővámok bevezetését fontolgatja nemzetbiztonsági okokra hivatkozva. „Donald Trump elnök már alkalmazott egy jogszabályt az acél- és alumíniumvámok bevezetésekor, és most ugyanerre a jogszabályra hivatkozva tervezi elrendelni az importált gépjárművek vizsgálatát, amelynek célja védővámok kivetése lehet” – fogalmazott a lap vezető autóipari tisztségviselőkre hivatkozva.
Maga Donald Trump szerdán olyan Twitter-bejegyzést tett közzé, amely már utalt a várható vizsgálatra. „Hamarosan nagyszerű híreket kapnak csodálatra méltó autógyártóink. Éppen eleget vártak rá, több évtizede tartó veszteségek után, amikor munkahelyeik elvesztéséből más országok profitáltak” – írta a mikroblogbejegyzésben.
Az elnök egyébként már többször megpendítette, hogy az amerikai autóipar védelmében esetleg védővámokat róna ki az import gépjárművekre. Ezek érinthetik a német, a japán és a dél-koreai autókat, de nemcsak a személygépjárműveket, hanem a kisteherautókat és a dzsipeket is.