2018.11.26. 08:49
A teljes vételár visszajárhat egy autósnak a bíróság szerint
Egy augsburgi bíróság az ítéletével új fejezetet nyitott a Volkswagen 2015 szeptemberében kipattant dízelbotrányában.
12 March 2018, Germany, Dresden: Volkswagen employee Mario Winter works at the assembly of a VW e-Golf at the 'Glaeserne VW-Manufaktur' (lit. Transparent Factory). Photo: Monika Skolimowska/dpa-Zentralbild/dpa
Forrás: dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance
Fotó: Monika Skolimowska
Első fokon úgy rendelkeztek, hogy az autógyártónak vissza kell fizetnie a felperes magánszemélynek a 2012-ben vásárolt Volkswagen Golf eredeti, teljes vételárát, azaz közel 30 ezer eurót – írja a Világgazdaság hétfői száma.
A bírósági indoklás szerint az autógyártó szándékosan és erkölcstelen módon olyan szoftvert telepített a járműveibe, amely kifejezetten a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisítására szolgált. Úgy ítélték meg, hogy ezzel a VW-konszernnek egyetlen célja volt: az eladások és a nyereség bármi áron történő növelése.
A konszern közleményében az áll, hogy fellebbezni fognak, mert meggyőződésük szerint az eljáró bíróság félreértelmezte a törvényt. Emlékeztettek arra, hogy eddig csaknem kilencezer ügyben döntöttek első-, illetve másodfokon a dízelbotránnyal kapcsolatos perekben a német bíróságok, és ezek többségében elvetették a kártérítési igényeket. A Volkswagen újfent hangsúlyozza, hogy a csaló motorral szerelt dízelek tulajdonosait nem érte se kár, se veszteség, mert járműveik biztonságosak és közlekedésre alkalmasak.
A németek 11 millió autóba telepítették az adathamisító szoftverüket, ebből félmilliót az Egyesült Államokban értékesítettek.
Ott a levegőtisztaság-védelmi előírások szigorúbbak voltak, ahogy az ellenőrzés is, hiszen a csalást is az ottani környezetvédelmi hatóság (EPA) leplezte le. Amerikában a simlis dízeleket a cég visszavásárolta, méghozzá avulási foktól függő, de rendkívül méltányosnak számító áron.
A Volkswagen 2016 júniusában 15,3 milliárd dollár értékű megállapodást kötött az amerikai hatóságokkal, amelynek értelmében tízmilliárd dollárért visszavásárolja azokat az autókat, amelyekre a csalódott tulajdonosaik nem tartanak igényt, emellett 2,7 milliárd dollárért támogatja a kaliforniai légszennyezettséget csökkentő beruházásokat és programokat, és 2 milliárdot a tiszta technológia kidolgozására ajánl fel.
Borítóképünkön munkás dolgozik a Volkswagen drezdai gyárában