2020.12.14. 07:04
Elszálltak a légi fuvarozás költségei az árurendelésektől
Az egekbe szöktek a légi fuvarok árai, mivel nemcsak az ünnepek miatt növekedett meg az áruforgalom az év végére, hanem azért is, mert megjelent a piacon a Covid-vakcina, amelyből a kormányok, nemzetközi szervezetek jelentős mennyiségeket kívánnak célba juttatni.
Workers unload boxes of protective medical equipments and material from an Ukrainian AN-124 cargo plane, arriving from China, on April 4, 2020 at Liszt Ferenc Airport in Budapest, amid the spread of the novel coronavirus pandemic. (Photo by GERGELY BOTAR / POOL / AFP)
Forrás: POOL / AFP
Fotó: Botár Gergely
A légitársaságokat tömörítő nemzetközi szövetség, az IATA főigazgatója arról számolt be, hogy a légiáru-fuvarozás kapacitáshiánnyal küzd, mivel a személyszállító repülőjáratok jelentős része még mindig a földön van, így ezek raktere, a belly cargo kiesik – írja a Magyar Nemzet.
Az IATA adatai szerint
októberben 22,6 százalékkal kevesebb kapacitás állt rendelkezésre a légiáru-fuvarozásban, mint az előző évben, és november óta rendkívüli mértékben nőnek az árak.
Az IATA januárig nem számít további szabad kapacitásokra.
A WHO logisztikai vezetője, Paul Molinaro a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva az oltóanyagok és a fogyasztási cikkek közötti versenyre figyelmeztetett, amely miatt a korábbi, normál kilogrammonkénti áraknak akár a hússzorosára növekvő légifuvar-díjak tapasztalhatók. Az oltások beadására szolgáló fecskendőket ezért csak tengeren szállítanák a költségrobbanás miatt.
A nagy év végi forgalom nemcsak a légitársaságokat, hanem a reptereket is kihívás elé állítja
– írja a lap. Ismerteti a Budapest Airport adatait, amely az idén novemberben 13 864 tonna légi árut kezelt, ami 6,3 százalékkal több, mint a tavaly novemberben kezelt mennyiség, és a valaha volt legerősebb áruforgalmú hónap. Mindeközben a 2020. január–november között fogadott és indított áru mennyisége átlépte a 120 ezer tonnát.
A magyar főváros repülőterének cargoforgalma, illetve az egy éve átadott BUD Cargo City azonban immunisnak bizonyult a járványra: más repülőterekkel összehasonlítva is kiugróan teljesít – mutat rá a lap, amely szerint a novemberi csúcsforgalom elsődlegesen az e-kereskedelem felpörgésével és az év végi vásárlási hullámmal magyarázható.
Az új, idén januárban forgalomba helyezett, 32 600 négyzetméteren elterülő BUD Cargo City stratégiai pont a vírus elleni harcban: az épületben 15–25 Celsius-fokos, 2–8 Celsius-fokos tárolókat és –15–25 Celsius-fokos helyiségeket alakítottak ki, amelyek több tucat raklapnyi árut képesek befogadni – ismertetik. Itt zajlik az áruk átrakodása, mivel a vakcinák és gyógyszerek hőmérséklet-érzékeny áruk, különös odafigyelést igényelnek. A repülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához ezért rendkívül sok szereplőre és precíz koordinációra van szükség.
Borítókép: Áruszállító repülőgép kirakodása a budapesti reptéren 2020 áprilisában