2017.10.04. 11:30
Az alaptantervbe építve erősítenék a pénzügyi jártasságot
Meglehetősen hiányosak a mai fiatalok pénzügyi ismeretei, a jövőben a nemzeti alaptanterv részeként tanulhatják a diákok a pénzügyi ismereteket.
– Olykor elég könnyelműek a mai fiatalok a pénzügyeket illetően – mondta Vida Anita kaposvári szülő, egy 13 éves fiú édesanyja. – Szükség van rá, hogy még inkább erősítsék ismereteiket. Magam is gyakran próbálom előhozni otthon a témakört, több-kevesebb sikerrel.
– Azt látom, nem igazán gondolkodnak a jövőjükről a mai fiatalok, sokszor inkább ruházatra és élvezeti cikkekre költenek – mondta Dominkó János, a lábodi Kótai Lajos Általános Iskola igazgatója, aki szerint már az általános iskolában célravezető lenne erősíteni a pénzügyi jártasságot. Azt tartaná üdvösítőnek, ha az erről szóló tananyag játékos formában, más tanórákba integrálva érkezne, nem pedig egy önálló tantárgy keretében ismerkednének a pénzügyekkel, mert így talán nem jelentene plusz terhet számukra. a hetedik és nyolcadik évfolyamos tanulóiknak jelenleg is oktatnak pénzügyi ismereteket, de ez az osztályfőnöki, illetve az életvitel és gyakorlati ismeretek órákra korlátozódik. Dominkó János szerint ennél a korosztálynál az a legfontosabb, hogy megértessék velük a családi pénzgazdálkodás és a majdani tartalékképzés jelentőségét, s hogy elültessék bennük ennek a gondolkodásmód a magját.
Alapvető fogalmak hiányoznak
– Hiányosak a fiatalok pénzügyi ismeretei – mondta el kérdésünkre Csokor Réka, a Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium igazgatója. – Sokszor alapvető fogalmak hiányoznak a fiatalok szótárából, nincsenek tisztában például, mit takar a kölcsön, vagy a különféle megtakarítási formák rendszere. Úgy véli, fontos lenne külön megtanítani számukra, hogy hogyan működik egy postahivatal, vagy mit jelent az internetes bankolás. – Van helye az életszerű, gyakorlatias tananyagnak. Hasznos lenne, ha szervezett formában történne ennek a területnek az oktatása – összegzett.
A kormány elé kerül hamarosan a pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája – derült ki nemrég a távirati iroda közléséből. A stratégia célja az is, hogy rendszerbe tereljék és a nemzeti alaptanterv részévé tegyék a pénzügyi ismeretek oktatását.
Gondolni kell a jövőre is
Bán Péter kaposvári független pénzügyi szakértő úgy véli: különösen akkor térül meg a pénzügyi jártasság, ha távolabb kerül szüleitől a diák, esetleg más városban kezd főiskolát. – Amikor már magára van utalva a fiatal, tisztán kellene látnia, hogyan ossza be a pénzét – mondta el kérdésünkre a szakértő. – Ekkor már gondolnia kell arra, hogy nem várt események is történhetnek vele a főiskolai évek alatt, milyen megtakarítást válasszon, miként fizeti vissza később a diákhitelét. Minderre fel kell készülni, s fel kell készíteni a diákokat. Jó, ha már a gyerekek is találkoznak a pénzügyi ismeretekkel, akár csak játékos formában is. Hiszen többen is már korán rendelkeznek zsebpénzzel, melyből jó eséllyel költekeznek is.
Bán Péter szerint nagyot változott az emberek banki kultúrája, mára valamennyi ügyet az interneten, netbankokon keresztül bonyolítanak. Így jelentős pénzügyi tudásra van szüksége a fiataloknak, s nem elég az az információ, ami az interneten keresztül eljut hozzájuk.