2019.12.22. 22:02
A Facebook nagyratörő terjeszkedését állíthatja meg a hatóság
Az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) fontolóra vette, hogy bírósághoz fordul és így akadályozza meg a Facebook integrációját.
Forrás: Shutterstock
Azokat a márkákat hoznák a Facebook anyacégével közös infrastruktúra alá, amelyek jelenleg külön-külön üzemeltetik a WhatsApp, Instagram és Messenger alkalmazásokat. A hírt a The Wall Street Journal szellőztette meg a múlt héten.
A Facebook részvényei 2,7 százalékot estek a lehetséges szabályozói lépések publikálását követően írja a Reuters nyomán az Origo.
A Facebook azt tervezi, hogy egyesíti a Messenger, a WhatsApp és a Instagram üzenetküldő rendszereinek infrastruktúráját, lehetővé téve a felhasználók közötti kommunikációt. A végpontok közötti titkosítást is kiterjesztenék.
Januárban derül ki, lép-e az FTC
Az ügyet ismerő forrás szerint az FTC nem kérte a Facebookot, hogy állítsa le az integrációt, pedig ez meg szokta előzni a jogi lépéseket. Ennek ellenére a Wall Street Journal úgy értesült, hogy az FTC már januárban keresztbe tehet az elképzeléseknek.
A monopóliumellenes aggodalmakon kívül a Facebook és más technológiai óriások folyamatosan szembesülnek a magánélet tiszteletben tartásával, a jelentős számú felhasználói adat kezelésének problémájával és az érzékeny amerikai politikai környezet befolyásolásával kapcsolatos vádakkal.
Az értesülést sem a Facebook, sem pedig az FTC nem kommentálta.
Ezt is csak a felhasználók érdekében
Mark Zuckerberg vezérigazgató márciusban jelezte, hogy a közösségi hálózatok még személyesebb formáira történő áttérés részeként integrálja a Facebook üzenetküldő szolgáltatásait. A vezérigazgató integrációs stratégiája tükrözi a Facebook azon törekvését, hogy új, fiatal felhasználókat vonzzon a vállalat legjövedelmezőbb márkáinak segítségével.
Az Instagram hirdetések nagyban hozzájárulnak a Facebook bevételének növekedéséhez, miközben a vállalat lassan tud csak bevételt termelni a WhatsApp-ból, amelynek felhasználói tábora a 2014-es 22 milliárd dolláros akvizíció óta 1,5 milliárdosra növekedett.
Az egyes márkák egyébként bizonyos mértékben már integrálódtak: a felhasználók képesek összekapcsolni a fiókjukat, és a hirdetők egyetlen rendszerrel képesek hirdetéseket elhelyezni a különböző platformokon.
Nem a Facebook az egyetlen
Az üzenetküldő rendszerek különböző titkosítása azonban korlátozza a Facebookot abban, hogy megtekinthesse a felhasználók üzeneteinek tartalmát, igaz, a vállalat nem fedte fel, hogy a várható integráció fokozza-e az egyes platformok közti adatok megosztását.
A Facebook mellett a Google anyacége, az Alphabet, az Amazon és az Apple is szembesültek az amerikai Igazságügyi Minisztérium és a képviselőház egyik bizottságának monopóliumellenes vizsgálataival.
William Barr, amerikai főügyész azt mondta: reméli, hogy az Igazságügyi Minisztérium jövőre lezárja a nagy technológiai óriások vizsgálatát. Barr szerint a szaktárca vizsgálata nem korlátozódott a monopóliumellenes szabályokra, hanem a versenyellenes magatartás is a célkeresztben volt.