2023.03.15. 06:00
A TikTok új szépségszűrőjével mindenki szebb lesz
Lázban élnek a szelfizők a TikTok szépségszűrője, a Bold Glamour miatt.
Forrás: TikTok
A vírusként terjedő TikTok Bold Glamour szépségszűrő esete még akkor is tanulságos, ha történetesen nem akarunk szebbnek látszani.
A Bold Glamour, amit múlt havi megjelenése óta 400 millióan néztek meg és több mint 16 millió alkalommal használnak, éles, de finom vonallal kontúrozza az arccsontot és az állat. Kiemeli az orrhegyet, a szemöldök alatti területet és az orr formáját. Ezen kívül megemeli a szemöldököt, csillámot visz a szemhéjra, és erős, hosszú, fekete szempillákat bűvöl ránk: ahogy a neve sugallja, elbűvölő hatása van.
Rendkívül meggyőző, filmsztáros benyomást kelt, a filter annyira tökéletes, hogy ha nem alaposan vizsgáljuk meg alaposan a képet, észrevétlen marad. Az pedig igazán elképesztő, hogy mennyire jól működik: a szűrő még akkor sem hibásodik meg, ha az arc mozog, vagy mondjuk egy integető kéz bemozdul a képbe – más szűrő ettől simán elromlana.
A Bold Glamour bizonyára gépi tanulást, mesterséges intelligenciát vet be a csodás eredmény elérésére. Kell-e aggódnunk a hamis valóság miatt?
Az olyan közösségi oldalakon, mint a Snap, az Instagram és a TikTok, a kiterjesztett valóság szűrők évek óta lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy könnyedén szerkeszthessék képeiket és videóikat előre beállított szépségszabványokkal, amelyek telt ajkakat, hibátlan arcokat, vékony orrokat és tágra nyílt szemeket varázsolnak.
Sokak szerint azonban a szépségszűrők az influencer kultúrával és az egyre jobb számítástechnikai támogatással eltorzítják a szépség fogalmát, mert még az eddigieknél is jobban előtérbe helyezik a minél fehérebb bőrt és a karcsúságot.
A fiatalok szeretnek szűrőket használni (a Meta legutóbbi adatai szerint több mint 600 millióan használták már legalább az egyik AR-terméküket), és csak nagyon kevés kutatás vizsgálja, hogy a szürreális elvárások milyen hatást gyakorolnak a mentális egészségükre, identitásukra és viselkedésükre.
Pedig a kutatások komoly kockázatokat jeleznek. A lányok már 13 éves koruktól kezdve használnak szűrőket: a Dove felmérése szerint 80%-uk bevet filtereket vagy képszerkesztőket, hogy megváltoztassa megjelenését az interneten.
És most a Bold Glamour megnyitotta a csúcstechnológiás, hiperrealisztikus szépségszűrők új korszakát. Érdemes megnézni a lányt az alábbi videón szűrővel és anélkül.
A valóság és a fikció összemosódása tartós hatással lehet az énképünk alakulására – mondta Renee Engeln, a Northwestern Egyetem Test- és Médialaboratóriumának igazgatója az NPR-nek. Valóságos arcunkat a filterek után a tükörben megpillantva, csúnyának fogjuk látni. Legalábbis nem elég jól kinézőnek. Olyan lesz, mint amin jobb lenne változtatni.
A TikTok nem árulta el, hogy valóban generatív mesterséges intelligencia eszközökkel javítja-e a képeket, szóvivőjük egy nyilatkozatot tett közzé:
„Az önmagadhoz való hűséget ünnepeljük és bátorítjuk a TikTokon. A Kreatív effektusok egy részét képezik annak, ami szórakoztatóvá teszi a tartalomkészítést, erősíti az önkifejezést és a kreativitást.”
Vajon a szűrők tényleg az önkifejezést teszik lehetővé, vagy ellenkezőleg, éppen arra késztetik a felhasználókat, különösen a fiatal lányokat, hogy elérhetetlen eszményekhez igazodjanak?
Digitália
- Magyarul is beszélő, valódi robotkutyával találkozhatunk az ingyenes hazai eseményen
- Az otthoni rehabilitációt segíti a mesterséges intelligenciával működő hazai fejlesztés
- Nő lett Magyarország első űrorvosa
- Magyar nőket érintő Motherless-botrány: ezt tehetjük a lesifotók ellen
- Vakok újra látnak – hatalmasat lépett a Science Corporation