2017.10.19. 14:11
Íme, a legjobb kétéltű autók
Az úszóképes (vagyis kétéltű) autók ötlete majdnem egyidős az autógyártással. És ma már ezek a járművek nem csak a sci-fik és a James Bond-fimek kellékei: akadnak szép számmal köztük működő típusok is. A TOP10 kétéltű autóról a Vitorlázás Magazin a wonderlist.com anyagának felhasználásával készített egy látványos összeállítást.
10. Gibbs Quadski
Az összes úszó négykerekű közül a Gibbs Quadksi-je a legszórakoztatóbb jármű. A 2012-ben bemutatott úszó quad szárazon-vízen egyaránt 72 km/h sebességgel képes közlekedni, és kerekeit felhajtva mindössze 5 másodperc alatt vált át úszó üzemmódra.
9. Amphicar
Az egyik legrégebbi, legsikeresebb és legismertebb kétéltű autó a német Amphicar, amelyet 1961-ben mutattak be a nagyközönségnek. A gyártó lübecki székhelyű Quandt Group elsősorban az amerikai piacokhoz fűzött nagy reményeket – de ezek nem váltak be. Mindössze négy évig készült a modell és alig négyezret gyártottak belőle – ám még ezzel is az egyik legnagyobb példányszámban készített kétéltűnek minősül.
8. Gibbs Aquada
Az Aquada nem csak az új-zélandi Gibbs cég legsikeresebb terméke, hanem egyben a világ legelterjedtebb és legjobban használható kétéltűje is. A közúton 160, vízen 50 km/h-ás sebességgel száguldó Aguada 2004-ben jelent meg a piacon – meglehetősen feltűnő belépővel, hiszen a milliomos Richard Branson átkelt vele a La Manche csatornán. Azóta rengetegen megtették vele ugyanezt.
7. Rinspeed Splash
A sportkocsik tuningjára specializálódott svájci Rinspeed 2004-ben, a Gibbs Aquadával egyszerre állt elő saját kétéltű modelljével. A Splash egy bonyolult hidrofoil-rendszer segítségével, a vízből kiemelkedve úszik 50 km/h-ás sebességgel, közúton pedig 200 km/h-ás tempóra is képes. A környezetbarát, földgáz hajtású járműbe 750 ccm-es, kéthengeres turbós motort építettek be.
6. Lamborghini Countach SeaRoad
A lista hatodik helyezettje nem sorozatgyártású modell – a Lamborghini Countach a sok más mellett hajók tervezésével is foglalkozó Mike Ryan alkotása. A különleges ballaszt-rendszerrel felszerelt szuper-sportkocsi emelőszárnyakat is kapott. Tekinthetjük látványos és fantasztikus alkotásnak, vagy akár az ipartörténet egyik legértelmetlenebb végtermékének is – hiszen célközönségét legfeljebb egyetlen személyben lehetne meghatározni. Vagy legalábbis elég nehéz elképzelni, hogy James Bondon kívül másnak is szüksége lenne egy méregdrága, úszó szuper-sportkocsira, amely vízben és közúton egyaránt legfeljebb közepes menettulajdonságokkal rendelkezik…
5. Gibbs Humdinga
Amilyen haszontalan és öncélú jármű volt a lista hatodik helyezettje, olyan hasznos a mentőszolgálatok mára már széles körben alkalmazott öszvérje, a Hudinga. A Gibbs Technologies öt éve állt elő az állandó összkerékhajtású, 350 lóerős, 65 km/h-ás maximális úszósebességgel rendelkező haszonjárművének prototípusával. Az ötszemélyes gép azonnali sikert aratott: mentőszolgálatok mellett hadseregek is előszeretettel alkalmazzák.
4. Hydra Syper
Az 1961-es Amphicar méltó mai utódja a Cool Ampibious Manufactures International (CAMI) terméke, a Hydra Spyder. A sportkocsik és a csónakok formavilágát és tulajdonságit keresztező járművet egy brutálisan erős, hatliteres, V8-as, 400 lóerős motor hajtja, szárazon 200 km/h, vízen pedig 85 (!) km/h végsebességgel. A tetszetős kabrió az egyik legnépszerűbb, ma is gyártásban lévő típus a világpiacon.
3. Dobbertin HydroCar
A Dobbertin kétéltűje az úszásképes autók Transformers-verziója, hiszen alumínium és saválló acél karosszériája gombnyomásra alakul át „Water” vagy „Land” üzemmódra. Az első ránézésre ittas sci-fi-rendezők rémálmából előlépett robotnak látszó jármű megjelenésének megfelelő brutális teljesítményű (762 lóerős) Chevrolet-motor kapott. Vízben négyágú hajócsavar segítségével közlekedik.
2. Sea Lion
Az Oroszlánfóka névre keresztelt, szuper-sportkocsis formavilágú egyedi járművet, azzal a céllal építették, hogy vízen, közúton és terepen egyaránt a leggyorsabb legyen a kategóriájában – vagyis nem csupán két- hanem inkább „hároméltű”. Aszfalton 201 km/h-s sebességre képes, ami nem hangzik éppen kiemelkedőnek, de nem is rossz, ha figyelembe vesszük, hogy terepen is remekül megállja a helyét. „Hajó” üzemmódban 96 km/h-ás tempót képes elérni – ami vetekszik a legjobb motorcsónakok tempójával.
1. WaterCraft Panther
Az Oroszlánfókához hasonlóan a lista első helyezettje is egy állatról kapta a nevét: a Panther, vagyis Párduc a kaliforniai Dave March alkotása, aki olyan járművet igyekezett tervezni, amely szárazon és vízen azonos sebességre képes. Ez ugyan nem teljesült, hiszen a Panther közúton 200 km/h-val képes száguldani, míg vízen „csak” 96 km/h a végsebessége, ennek ellenére nagyszerűen sikerült, remekül használható kétéltű. Az első ránézésre egy Jeep és egy csónak összepréselt makettjének tűnő Panther az egyik legnépszerűbb magánhasználatra tervezett kétéltű.
Az első kétéltűek
Ahogyan a legtöbb technikai innovációt, úgy a kétéltű autókat is a hadiiparnak és a második világháborúnak köszönhetjük.
A német hadsereg alkalmazott először úszóképes járművet a folyami átkelésekhez. A Tpye 166 Schimmwagen Ferdinand Porsche Bogárhátúján alapult. Az utcai autóból Erwin Komenda fejlesztette ki a csónaktesthez hasonló karosszériával felszerelt katonai változatot, amelynek nagy előnye az volt, hogy alapvetően a nagy szériában gyártott alapmodellre épült, így könnyű volt előállítani. Az alig több, mint 900 kilogrammos jármű csak hátramenetben és egyes sebességfokozatban haladhatott 4x4 hajtással. 1,3 literes, 25 lóerős motorjával vízen és szárazon is csak evickélt, de a felhasználási céljaira megfelelt.
A szövetségesek is használtak könnyű kétéltű járművet a háborúban. A Ford GPA a remekül bevált Willy’s Jeep „átirata” volt – de az alapjait adó legendás járművel ellentétben az úszó változat nem bizonyult kiváló technikának. Jó 200 kilogrammal nehezebb volt, mint a németek Schimmwagenje, a katonák szárazföldön lassúnak és nehézkesnek találták, úszóképességét nem sokra tartották. Ennek ellenére 12,500 példány készült belőle – vagyis alighanem több, mint az összes kétéltű autóból mindmáig együttvéve!
Fotó: DPPI, Ford, Gibbs, SCX