2017.10.21. 15:00
Indul a vitorlásvilág legnagyobb showja
Ha emlékeznek még, hogy mekkora felhajtás övezte 2016-17-ben a Vendée Globe-ot, azt nyugodtan beszorozhatják akár öttel – ennyivel lesz hangosabb a világsajtó a VOR-tól.
Leg Zero, Around the Island Race. Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race. 02 August, 2017
Forrás: Ainhoa Sanchez
Fotó: Volvo Ocean Race
Sosem volt még olyan szoros a Volvo Ocean Race mezőnye, mint amilyen a 2017-18-as sorozat október 22-i rajtjára gyűlt össze a spanyolországi Alicante előtt. A hét csapat legénységében tucatnyi olimpikont, Amerika Kupa-, Sydney-Hobart és VOR-veteránt találhatunk. És minden korábbinál több látványosság és nagyobb médiafigyelem jellemzi az immár 44 éves múlttal rendelkező Földkerülőt – olvasható a Vitorlázás Magazinban.
A verseny jellege nem változott a mostani, tizenharmadik kiadásra, vagyis a csapatok a Spanyolországi Alicantéból indulva 10 állomást érintve kerülik meg a Földet a hollandiai Hágában fejezve be a sorozatot. A 11 nyílt tengeri etapot 10 kikötői futam színesíti. A 2017-18-as versenyen is az előző sorozatból jól ismert, teljesen egyforma VO65-ös hajókkal küzdenek a csapatok. Minden máson változtattak azonban a szervezők – többnyire a még látványosabb és izgalmasabb show érdekében. Egyértelműen ezt a célt szolgálja az, hogy a csapatok tagjai maguk is posztolhatnak a közösségi média oldalain, illetve a legénység összeállítását szabályzó irányelvek, amelyek arra ösztönöznek, hogy minden csapatban legyenek hölgyek is. Ezt úgy érték el, hogy meghatározták:
a legénység hét főből állhat, ha minden tagja férfi, 8-9 fős lehet, ha 1 vagy két nőt, 10 tagú, ha 5 férfit és 5 nőt, vagy 11 tagú lehet, ha csak nőket tudhat a soraiban.
Még el sem kezdődött a hivatalos verseny, de már elkezdődött a hírverés, hiszen a csapatok máris számos alkalommal megmérkőzhettek egymással. Augusztus elején például az egész mezőny nekivágott a Rolex Fastnet futamnak – amelyen a Dongfeng végzett az élen a MAPFRE előtt. A következő alkalommal azonban pont fordítva alakult a sorrend a két éllovas között, hiszen a VOR majdani végeredménye szempontjából ugyan tét nélküli, de már hivatalos rendezvénynek számító Leg Zerón a spanyolok visszavágtak a kínaiaknak.
VOR: Riválisok egymás ellen
Újdonság a Volvo Ocean Race 2017-18-as kiadásában az is, hogy 2008 óta először kerülhetett újra sor a csapatok közös edzésére – önkéntes alapon. Vagyis azok, akik kíváncsiak voltak arra, hol tart a felkészülésük egy másik gárdához képest, edzőversenyeken mérhették össze az erejüket.
Ugyanakkor persze kockázata is volt a dolognak – hiszen az ellenfelek is lehetőséget kaptak rá, hogy legalább részben kiismerjék a vetélytársukat.
„Ez egy játék. Kockázatos, de ha nem veszel részt benne, akkor veszítesz”
– fogalmazott a közös edzések problémakörével kapcsolatban Charles Caudrelier, a Dongfeng skippere.
A páros gyakorlás különösen a MPAFRE és a Dongfeng esetében volt érdekes játszma, hiszen ez a két csapat végzett az élen a sorozat elő-versenyének számító Leg Zerón és a Rolex Fastneten is.
Kötelező szerviz
Minden VOR-hajót kiemeltek a vízből szeptember 18-án Lisszabonban, hogy a hivatalosan Assembly Period nevű program során alaposan átvizsgálják őket a Volvo Ocean Race hivatalos javítóműhelyében. A verseny sajtóoldala a sorozat hátterében álló autómárkára erősen utalva úgy fogalmazott ezzel kapcsolatban, hogy a kötelező átvizsgálás a VO65-ösök esetében lényegében ugyanaz, mint amikor a tulajdonosnak 50 ezer kilométernél szakszervizbe kell vinnie a Volvóját. Persze azért a dolog a Volvo és a VOR közötti kapcsolatának kiemelésében játszott nyilvánvaló média-értékén kívül valódi jelentőséggel is bír. Az idén január-február folyamán átadott, tavasszal már javában tesztelt és használt hajók némelyike (az előző autós példára visszautalva) akár 50 000 kilométert is megtehetett már. Ráadásul ezt a hatalmas úszásteljesítményt nem csak szép időben cirkálva gyűjtötték össze, hanem olyan viharos körülmények között, mint amilyenek az augusztus eleji Leg Zerót jellemezték.
Az átvizsgálás során minden hajóról leszerelték az árbocot, hogy milliméterről-milliméterre szemügyre vegyék, nincsenek-e hajszálrepedések rajta. Ugyanilyen alapossággal vizsgálták meg a kiel rögzítési pontjait és az összes szerelvényt, valamint az akkumulátorokat is. A rajt után a legközelebbi szervizpont Fokvárosban lesz – addig több mint 9000 tengeri mérföldet kell hibamentesen kibírniuk a hajóknak.
Sztárok, veteránok, olimpikonok a mezőnyben
A holland zászló alatt futó AkzoNoble csapat a 2017-18-as VOR-mezőny új szereplője. Ők az egyetlenek, akik vadonatúj hajóval vágnak neki a versenynek. A csapatban három korábbi VOR-győztes is található, és aki nem ment még ezen a versenyen, az is bizonyított máshol – például a brazil Matine Grael, aki a riói olimpián aranyérmet szerzett 49 FX-ben. A 26 éves sportoló az ötszörös aranyérmes Torben Grael lánya, aki most apja híres Ericsson 4 csapatának három tagjával vállvetve küzdhet a győzelemért. A csapatot erősíti a szintén brazil Joca Signorini (szintén olimpikon) és Jules Salter sztár-navigátor is.
A MAPFRE legnagyobb ágyúja például Louis Sinclar, az Amerika Kupás Oracle Team USA grindere. Ugyancsak az Amerika Kupán versenyzett legutóbb a Team Brunel vezetője, Peter Burling, aki a Bermudán harmadik helyig jutó svéd gárdát irányította. Burling nem csak az AC-n jeleskedett, hiszen olimpiai aranyérmes is. Ha a VOR-on is diadalmaskodna, akkor ő lenne az első olyan vitorlázó, aki mindhárom osztályban nyerni tudott. Csapatát erősíti a kétszeres VOR-győztes Abby Ehler és a legendás navigátor, Andrew Cape is, aki immár a hetedik alkalommal tagja a mezőnynek. Cape először az 1993-94-es versenyen indult, 2005 óta pedig minden sorozaton jutott neki hely valamelyik hajón. „Azért vagyok itt, mert élvezem a versenyzést, de végső soron persze jó lenne már nyerni” – fogalmazott a navigátor, aki hét nekifutás után nyeretlen még. A Team Brunel tagja Juanpa Marcos is, aki igencsak sikeres felkészülési időszakot tudhat maga mögött, hiszen szeptember elején Newportban megnyerte a J-osztályos világbajnokságot.
Az előző VOR női csapatának vezetője, Dee Caffari a hosszú nevű (egy ENSZ-program által támogatott) Turn the Tide on Plastic csapat élén tért vissza, és sorra igazolja a gyengébbiknek tartott nem legerősebb húzóneveit. Legénységének tagja például a riói olimpiai ezüstérmes ír Annalise Murphy és a különböző nyílt tengeri versenyeken összesen mintegy 70 000 mérföldet teljesítő új-zélandi Bianca Cook. Liz Wardley neve még ismerősebben csenghet, hiszen az Amber Sports Too fedélzetén 2001-02-ben, majd 2014-15-ben a csak hölgyekből álló SCA csapat tagjaként már két VOR-on is részt vett. Ezen kívül ő nyerte az 1999-es Sydney-Hobart versenyt (bár már az előzőn is nagy feltűnést keltett, amikor 19 évesen skipperként állt rajthoz az embert próbáló viadalon).
Csapatok és kapitányok:
Team AkzoNobel
Simeon Tienpont
Dongfeng Race Team
Charles Caudrelier
MAPFRE
Xabi Fernández
Vestas 11th Hour
Charlie Enright
Sun Hung Kai/Scallywag
David Witt
Turn the Tide on Plastic
Dee Caffari
Team Brunel
Bouwe Bekking
Borítókép: Volvo Ocean Race / Ainhoa Sanchez