Teszt

2017.11.11. 13:00

Melyik ketchupot válasszuk a boltban?

A ketchupnak közel 350 éves története van. Kezdetben Kínában hódított, majd angol és holland tengerészek révén megkezdte európai hadjáratát is. Paradicsomból készült, fűszerezett mártás, amely főként savanykás ízével ejti rabul fogyasztóit.

Egy „ősi” magyar mondás szerint nincsen rossz étel, csak kevés ketchup. Öntjük mindenre, mintha muszáj lenne. A mitettemma.hu csapata sokáig tanakodott azon, hogy a csípős vagy nem csípős kategóriát tesztelje-e, végül az utóbbi nyert, mert ezeknél talán jobban érezni a „paradicsom” ízét.

A kóstolók a mindmegette.hu számára készített teszt során elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy melyik a legparadicsomosabb mártás. Másodsorban pedig azt figyelték, hogy mennyire édes egy-egy termék.

REGAL

Alakra kissé kecses, akár egy salátaöntet, holott ez is csak egy mezei ketchup. A kupakját szúró- vagy vágóeszközzel kell átszúrni, olyan vastag a műanyag, mintha a 90-es évek végéről maradt volna itt. Illatra meglepően tisztán érződik belőle a paradicsomaroma, de kóstoláskkor ez visszaszorul, és helyét átveszi a gyengén paradicsomos ízvilág, ami iszonyatosan édes.

Adatok: paradicsomsűrítmény 14,5%, 100 grammban 16 gramm cukor, 450 grammos kiszerelés, 449 Ft

KALOCSAI

Csak magyar paradicsomból készült – hirdeti a flakonra nyomott címke. Illatra nem éppen meggyőző: alig érezni rajta, hogy bármi köze lenne a paradicsomhoz. Kóstoláskor már tapasztalni lehet egy kis ketchupos érzést, de csodákat ne várjunk. Édességről nem igazán lehet beszélni, inkább savanykás.

Adatok: sűrített paradicsom 28%, 100 grammban 21 gramm cukor, 750 grammos kiszerelés, 499 Ft

GLOBUS

Az egyik nagy név a mezőnyben. Cseppmentes kupakja tényleg nem parasztvakítás, sokat segít a mindennapi használat során. Az illatán érezni, hogy milyen zöldségből készült, összetéveszthetetlenül paradicsomos. Kóstoláskor is megmarad ez az érzés, és a pürés állagot is érezzük rajta. Enyhén, még elviselhetően édes.

Adatok: paradicsompüré 63%, 100 grammban 22 gramm cukor, 450 grammos kiszerelés, 569 Ft

FELIX

Ez a márka is nagy ismeretségnek örvend, rengeteg vendéglátóhelyen találkozunk flakonjával, az más kérdés, hogy minden esetben valójában is azzal van-e feltöltve. Illatra nem nagy csoda. Kóstolva eleinte lágy paradicsomos hatást kelt, de az ehhez csatlakozó édességgel együtt kissé émelyítő lesz. Kevesebb édességgel talán jobban dalolna.

Adatok: 172 gramm paradicsomot használnak fel 100 gramm előállításához, 100 grammban 18 gramm cukor, 450 grammos kiszerelés, 632 Ft

LOMEE

Meglepő lendülettel csap ki belőle a szósz, szóval csak óvatosan, mert könnyen mosásra ítélhetünk pár ruhadarabot. Az illata sokat nem árul el a termékről, inkább ízével próbál foglyokat ejteni. Van némi meghatározhatatlan mellékíze, de élénk paradicsomos ízvilág uralkodik benne. Édességnek nyoma sincs, hiába magas a cukortartalma.

Adatok: 230 gramm paradicsomot használnak fel 100 gramm előállításához, 100 grammban 21 gramm cukor, 650 grammos kiszerelés, 399 Ft

SPAR

Illatra éppencsak megmutatja magát a paradicsom. A probléma igazán akkor jön, ha megkóstoljuk. Eszeveszett édesség uralkodik a szósz lelkében, és ez alig hagy teret a tiszta paradicsomíznek. Túl édes és túl édes.

Adatok: 160 gramm paradicsomot használnak fel 100 gramm előállításához, 100 grammban 19 gramm cukor, 500 grammos kiszerelés, 399 Ft

UNIVER

E-szám mentes, ami bizony pozitívum már kóstolás nélkül is. Illatra kellemes, érezhetően paradicsomos. Kóstolva feltűnik, hogy mennyire laza, híg állaga van, szinte azonnal elterül azon, amire rányomjuk. Ízre egészen kiváló, tisztán paradicsomos elemek dolgoznak a szánkban. Édességről nem beszélhetünk, és kellemetlen savanykás utóíze sincsen.

Adatok: 180 gramm paradicsomot használnak fel 100 gramm előállításához, 100 grammban 17,3 gramm cukor, 470 grammos kiszerelés, 555 Ft

KANIA

Csak a LIDL árusítja. Cseppmentes kupakja van ennek is, csak nincsen annyira reklámozva. Illatra egészen sovány, alig érezni rajta a paradicsomot. Ízvilágával úgy hajigál minket jobbra-ballra, mint Robinsont a tengeri vihar. Egy pillanatig kapunk édeset, amit a savanyú követ, majd hirtelen egy tiszta, paradicsomos pillanat, végül a műanyag. Érdekes...

Adatok: 72% sűrített paradicsomvelő, 100 grammban 23,4 gramm cukor, 565 grammos kiszerelés, 339 Ft

CBA

Illatra szúrós paradicsom, amely mellé gyanúsan besunnyog némi édesség. Kóstolásnál aztán minden borul: a paradicsomosság elrejtőzik, helyébe savanykás ízvilág lép. Az édességről eztán nincs mit mondani, mivel ízleléskor egyáltalán nincsen jelen.

Adatok: sűrített paradicsom 13%, 100 grammban 19 gramm cukor, 500 grammos kiszerelés, 299 Ft

HEINZ

Alighanem az első márka, amelyre a halandó a ketchup kifejezést hallva asszociál. Klasszikus csomagolás, amelyet kilométerekről vakon, háttal állva is felismerünk már. Illatra enyhén paradicsomos, állagra pedig feltűnően hígabb, mint az átlagos ketchup. Kóstolásnál intenzívebb paradicsomos élményben lesz részünk, amely mellé semmi édesség nem párosul szerencsére.

Adatok: 148 gramm paradicsomot használnak fel 100 gramm előállításához, 100 grammban 22,8 gramm cukor, 342 grammos kiszerelés, 579 Ft

TESCO

Hála a jó égnek, erre is rákerült a 100%-os elégedettséget biztosító plecsni, ami nyugalommal árasztja el remegő gyomrunkat. A termékből áradó illatra viszont rögvest visszajön a remegés: tipikusan „műaromaillata” van ugyanis. Valószínűleg még a szomszédos polcon sem látott valódi paradicsomot. Ízre sincs semmilyen paradicsomos jellege, cserébe viszont savanykás utóíze van, amely kaparást okoz a torkunk körül.

Adatok: paradicsomtartalom: nem tudható, 100 grammban 22,1 gramm cukor, 700 grammos kiszerelés, 569 Ft

Az ítélet

Nem a meglepések tesztje volt ez a mostani, nagyjából igazolódott a papírforma. A nagy nevek hozták, amit elvárunk tőlük, azaz a kicsivel jobb minőséget. Holtversennyel a Heinz és a Globus kaparintotta meg az aranyérmet. Szorosan mögöttük a második helyen az Univer található.

A második és a harmadik hely között már hatalmas űr tátong. A Felix felfért a dobogóra, de kimondhatjuk róla, hogy másik liga. Innen lefelé pedig megindul a mélyrepülés. Tömegek sokkolására alkalmas például a Regal, amely veszett édes, illetve a CBA, amelyet legfeljebb csak viccből hívhatunk paradicsomnak. Akik édességként akarnak tekinteni a ketchupra, azok vásárolják a SPAR sajátját.

A mezőny többi versenyzője a középmezőnyt erősíti. Van köztük savanykásabb és édesebb is, de ezek között nagyon kicsi a különbség.

Borítókép: Shutterstock, fotók: mindmegette.hu / mitettemma.hu

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!