2022.06.16. 13:00
Sértegeti a kormányt a Ryanair
Eldurvult a Ryanair diszkont-légitársaság hozzáállása a magyar kormány által júliustól kivetett extraprofitadóhoz, amelyre áremeléssel, kilátásba helyezett járatritkítással, legújabban pedig a gazdaságfejlesztési minisztert sértegető kijelentésekkel reagál a hazánkban piacvezető multicég.
– Tény, hogy a diszkont-légitársaságok üzleti modelljében a bevételt biztosító utasok legfeljebb a kommunikációban szerepelnek az első helyen, a valóságban viszont csak addig fontosak, ameddig a repülőjegyek árával meg nem terhelik a bankkártyájukat. Illetve most már egyértelmű, hogy úgy a Wizz Air, ahogy a Ryanair az extraprofitadót is az utazókkal akarja megfizettetni. Márpedig
a politikai döntéshozóknak és a felügyeleti szerveknek félreérthetetlenül és határozottan kell kommunikálni, hogy a cégek nem viselkedhetnek így, és nincs helye a személyeskedésnek
– jelentette ki a Magyar Nemzetnek Galgóczy Ferenc.
A budapesti földi kiszolgálás és a légi közlekedési iparág szakértője annak kapcsán mondta ezt, hogy mostanra botrányos szintre emelkedett az új, több iparágat is érintő különadó miatt a kormányt élesen bíráló Ryanair légitársaság ügye. Mint megírtuk, a múlt héten tisztességtelennek tűnő kereskedelmi gyakorlat miatt hatósági eljárás indult a cég árképzése miatt, mivel a júliustól érvényes különadó összegét visszamenőleg is kifizettetik az utasaikkal.
Azt ugyan még nem tudni, hogy a mai, elállási határidőig hány hazai utas vonta vissza a júliusi jegyekre szóló korábbi vásárlást a diszkontnál, ám a közösségi oldalakon temérdek komment szól arról, hogy
a turisták nem vállalják át az adót a jegyárakban.
Főként, hogy a cég képviselői vállalhatatlan stílusban, „magas lóról” szólították meg a kormányt, holott a tapasztalatok szerint az olcsóságért cserébe áldatlan körülmények között utaztatják a magyarokat. Gyakran előfordul, hogy az utasokat cserben hagyja a cég, se szeri, se száma ezeknek az eseteknek úgy itthon, ahogy külföldön.
A Ryanair járatkésés vagy -törlés miatt az évek során többször hagyott ott kellő tájékoztatás nélkül turistacsoportokat vagy a poggyászaikat a távoli reptereken.
A nemzetközi sajtóban légiipari mágnásként emlegetett milliárdos, a 61 éves Michael O’Leary kommunikációja pedig már jellegzetesnek mondható – többször tett megbotránkoztató kijelentéseket. Néhány éve
azt nehezményezte, hogy a reptereken akadálymentes létesítményeket kell biztosítaniuk a fogyatékkal élő személyzetnek, majd a túlsúlyos utasokat „szörnyeknek” nevezte, akiket meg kellene adóztatni vagy akár kínozni.
Máskor lehülyézte azokat, akik elfelejtik kinyomtatni a beszállókártyájukat vagy nem találnak olcsó jegyet a Ryanairnél, emellett különdíjat is fizettetne a mosdóhasználatért a repülőn.
O’Leary szerint a munkavállalóit alapvetően a félelem motiválja,
míg a 2019-ben két halálos baleset elszenvedése miatt letiltott sugárhajtású repülőgép, a Boeing–737 Max bemutatásakor azt javasolta, hogy akciókkal nyerjék el az utasok bizalmát ezekre a gépekre.
A diszkontcég számos büntetéssel végződött ügyet jegyez Európában. Például 2015-ben a Gazdasági Versenyhivatal 50 millió forintos bírságot szabott ki, mert éveken át hiányos, megtévesztő volt a magyar nyelvű foglalási oldaluk tájékoztatása, míg 2013-ban 15 milliós büntetést kaptak, amiért a Malév csődjét követő akcióban valótlanul tájékoztattak. Mások mellett Hollandia, Olaszország, Franciaország, az Egyesült Királyság hatóságai is megbüntették már a céget.
A munkavállalókat kizsigerelő, rendkívül alacsony béreket kínáló vállalati politika alapvető ismérve a légitársaságnak,
a járatkésések, -törlések mögött rendszerint a sztrájkoló alkalmazottak kétségbeesett akciói állnak. Legközelebb a cég egyik legjelentősebb nyári piacán, Spanyolországban a légiutas-kísérők két hét múlva lépnek sztrájkba.
Borítókép: A Ryanair vezérigazgatója többször tett már megbotránkoztató kijelentéseket / AFP / Tolga Akmen