2023.09.19. 11:00
Így változott az iskolakezdéshez szükséges eszközök ára az elmúlt tíz évben
Hatvan százalékkal nőtt az elmúlt tíz évben az iskolakezdéshez szükséges csomagok ára. 2021-ről 2022-re tizennyolc százalékos, míg tavaly óta újabb tíz százalékos árnövekedést tapasztalhattak meg a családok. A drágulást az alapanyagok (papír, textil) árának változás , az árfolyamváltozás és a gyártási költségek növekedésének hármasa indukálta. Egy elsősnek közel negyvenféle termékre van szüksége iskolakezdéskor – a Vectra-Line szakértői ezt a termékcsoportot vizsgálták árszínvonal szempontjából. Márkahűség vagy márkához való ragaszkodás leginkább a tanárok által javasolt termékek között (ceruza, filc, festék, gyurma) jellemző, a többi kategóriában a szülők az ár és a tartósság alapján döntenek. A vásárlások egyre inkább áttevődnek az online térbe, és az augusztus végi nagy roham is visszaesett, a szülők megvárták a beszerzéssel az első szülői értekezletet – tájékoztat Kárpáti Zsolt, a Vectra-Line, Magyarország egyik legnagyobb papír-írószer- és irodaszer-forgalmazójának ügyvezetője.
Illusztráció
Forrás: Shutterstock
Továbbra is az iskolatáska kerül a legtöbbe
Az iskolakezdéshez szükséges csomag összességében körülbelül 60 százalékkal került többe, mint tíz évvel ezelőtt. Az elmúlt időszakban drasztikusan drágultak az alapanyagok (papír, textil) és nőttek a gyártási költségek. Emellett az árfolyamváltozás ezt a szegmenst sem hagyta érintetlenül.
Az egyes termékeket eltérően érintették ezek a hatások, legjobban a füzetek drágultak, ez az elmúlt évtized viszonylatában több mint 150 százalék volt, míg lekevésbé a vonalzók ára nőtt, itt csupán 15 százalékos árnövekedés volt tapasztalható
– emeli ki a szakértő. Az iskolakezdéshez a legnagyobb kiadási tétel egyértelműen az iskolatáska. Az egész csomag árából ennek az egy terméknek a legnagyobb a részaránya. A kisiskolás tákák fogyasztói ára széles árskálán a belépő szintű 20 ezer forintostól a 60 ezer forintosig mozog, ez utóbbi már szettár – tartalmazza a táskát, a tolltartót és a tornazsákot is. Kárpáti Zsolt elmondta: az utóbbi öt évben jelentősen áttevődtek az online térbe az iskolakezdéshez kapcsolódó vásárlások, ez annak is köszönhető, hogy szülői korba lépett az a generáció, amely már az online térben szocializálódott, amelynek nem idegen a tartós fogyasztási cikkek online rendelése.
Megvárták a szülői értekezletet: csak azt veszik meg, ami mindenképpen kell
Az utóbbi években szintén megfigyelhető trend, hogy a szülők tudatosabbak az iskolaszerek megvásárlásakor. Korábban jellemzően augusztus második felében volt a nagy roham, most azonban kivárnak az első szülői értekezletig, addig csak az alapdolgokból vásárolnak be. „Mivel a szükséges cikkek listáját a tanárok állítják össze, alapvetően ez képezi a bevásárlás alapját. Ez a lista valójában a tanárok preferenciáit tükrözi, akik előnyben részesítenek már bevált márkákat. Így legtöbbször az egyes tételekből konkrétan fel is írják azokat a listára vagy általánosabban meghatározzák milyen legyen az adott eszköz. Márkahűség vagy márkához való ragaszkodás így leginkább a tanárok által javasolt termékek között (ceruza, filc, vízfesték, gyurma, ragasztó stift) a jellemző” – hangsúlyozza a Vectra-Line szakértője.
A diákok a dizájn, a szülők a tartósság alapján döntenek
A diákok szempontjai leginkább az egyes termékek mintáinak kiválasztásában jelenik meg (táska, tolltartó, tornazsák, füzetek). Természetesen ők mindig a trendi cuccokat keresik, népszerűek az adott időszakban felkapott filmek, mesehősök képeivel díszített termékek.
A szülőknél az ár, a tartósság és az ergonómia a fő preferencia. Táska és tolltartó vásárlásánál a többgyerekes családoknál sokszor a kisebb gyereknek történő továbbadhatóság is szempont.
A szülők a táskák között márka és korábbi tapasztalat alapján választanak. A gyerekek számára a márka nem mérvadó, ők leginkább tényleg a dizájnt preferálják.
A sulikezdő csomag évek óta ugyanaz, de kisebb változások megfigyelhetők
Az oktatás módszertanának változása is hatással volt az iskolai csomagok összetételére. A tapasztalatok alapján szóképtartó, betűtartó és betűkártya iránt egyre kisebb a kereslet, mert más módszerrel tanulnak írni, olvasni a diákok. „A termékek többsége évek óta állandó, egy elsősnek körülbelül ötvenféle termékre van szüksége iskolakezdéskor. A munkafüzetek elterjedésével a füzetek eladása is csökkenő tendenciát mutat” – összegez a Vectra-Line ügyvezetője.