2018.07.04. 08:30
Jobban is segíthetnék a múzeumok a közoktatást
A gyűjtemények többségének nincs átgondolt múzeumi és múzeumpedagógiai stratégiája - derült ki egy reprezentatív szakmai kutatásból, amelyben azt mérték fel, hogy a közgyűjtemények miként tudnák hatékonyan segíteni az iskolai ismeretanyag átadását.
Pécs, 2010. március 10. A fajszi általános iskola harmadik osztályos tanulóinak Gardánfalviné Kovács Magdolna mutatja be a Zsolnay Múzeumot. A 2009-ben indult Nagy Kultúra program keretében az ország minden részébõl eddig közel hatszáz gyerek ismerkedett meg a Zsolnay kerámiák készítésével és a múzeummal. MTI Fotó: Kálmándy Ferenc
A Magyar Idők szerdai lapszámában bemutatott felmérés szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy a múzeumpedagógiai szolgáltatásokat szezonálisan veszik igénybe a diákok, vagyis évente jellemzően egyszer, az osztálykirándulás alkalmával látogatnak múzeumokba.
A kutatás szerint az oktatási intézményekben örömmel fogadnák az utazó kiállításokat, az úgynevezett bőröndmúzeumokat, és a kihelyezett múzeumi foglalkozások mellett országszerte hatalmas igény lenne múzeumbuszok indítására is.
Kiderült az is, hogy a közgyűjtemények sokszor csak az oktatási intézményből érkező kérések, témafelvetések hatására döbbennek rá a saját gyűjteményeikben és munkatársaikban rejlő lehetőségekre. Folyamatos szakmai egyeztetésre, intenzívebb együttműködésre lenne tehát szükség az érintettek között.
A felmérések azt is igazolták, hogy rendkívül nagy potenciál rejlik az intézményekben annak terén is, hogy aktív szerepet vállaljanak a hátrányos helyzetű csoportok készségeinek fejlesztésében.
A legújabb, európai uniós forrásból készített reprezentatív szakmai kutatást a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum oktatási és módszertani központja és az általuk bevont múzeumi szakértők készítették több mint 350 intézmény megkérdezésével.
Borítóképünkön kisdiákok látogatása a pécsi Zsolnay Múzeumban.
MTI Fotó: Kálmándy Ferenc