Véget ért a kötelező akció

2024.07.02. 09:00

Már nem kötelezően, de akcióznak a boltok, hogy versenyben maradjanak

Hétfőn véget ért a kötelező bolti akciózás Magyarországon. Az árstopok kivezetése után az elmúlt egy évben beszerzési áron vagy az alatt kellett árulniuk a boltoknak bizonyos termékeket, ez főként a multikat érintette, mert évi egymilliárdos árbevételhez kötötték. Várható, hogy az érintett termékek rövid időn belül megdrágulhatnak, de ezt ellensúlyozni hivatottak az egyéb bolti akciók.

Kovács Gábor László

Fotó: Lang Róbert

Az árstop helyett vezették be egy éve a kötelező akciózást, ami azt jelentette, hogy a nagyobb üzleteknek húsz termékkategóriából folyamatosan akciózniuk kellett egy-egy terméket. A húsz termék között volt a baromfihús, a tej, a tejföl, a sajt, a kenyér, a péksütemények, a száraztészta, a rizs, a friss gyümölcs és zöldség. A megelőző 30 nap legalacsonyabb áránál 15 százalékkal kisebb árat írtak elő. Ez a kötelezően meghatározott akciózás júliustól a múlté. 
Sima átmenetre számít Hatta József, az ÁFEOSZ-COOP Szövetség somogyi tagja, de azt sem hallgatja el, hogy az érintett termékek drágulhatnak, mert rákerül a kereskedelmi árrés. 

– Időszerű volt kivezetni, mert a meghatározott kötelezőnél már jóval többet akcióztak a boltok – mondta Hatta József. – A vevők alig fogják észrevenni, mert mindig lesz hasonló vagy helyettesítőtermék akcióban. A kormány felismerte, hogy így is sokféle cikket érint az ármérséklés, ha a kereskedő feltünteti a boltjában a havi akciós kínálatot. 

Az érintett termékek ára ezentúl akkor lehet olcsóbb, ha a szállítók csökkentik az áraikat, vagy ők kötnek akciót a kereskedőkkel. Arra nem számít, hogy elszállnak az árak, mert ezt a verseny nem engedi, és az online árfigyelő is marad. 

A kisebb boltokat nem érintette a kötelező akciózás

– A kötelező akciózás kivezetését fontosnak tartom, mert kényszerpályán mozgott a kereskedelem akciós rendszere – felelte kérdésünkre Gulyás Árpád, a Csurgó Coop Zrt. vezérigazgatója. – Nem volt tartósan fenntartható, másrészt az inflációt sem tudta befolyásolni, mert az eredeti célja az lett volna. A vidéki kisboltokat a kötelező akciózás nem érintette, mert ott a nagybeszállító kezdeményezte akciókat adják tovább, illetve olyan egyedi akciókkal próbálkoznak, amit a saját árrésük lehetővé tesz. 
A SPAR-nál például különféle kedvezményrendszerekkel, sárga és piros árcímkés termékeikkel, hétvégi akciókkal, pontgyűjtő kártyákkal és mobilalkalmazásokkal célozták meg a vevőket, állította megkeresésünkre Maczelka Márk kommunikációs vezető.  

Antal Józsefné
Fotó: Lang Róbert
Török Károly
Fotó: Lang Róbert
Varga Mária
Fotó: Lang Róbert
– Mivel kevésnek mondható a nyugdíjam, mindig megvárom az akciókat, és inkább akkor vásárolok be. A családnak többnyire otthon főzök. Azt remélem, hogy bár kivezették a kötelező akciókat, előbb-utóbb mégis alacsonyabb lesz az élelmiszerek ára – mondta a kaposvári Antal Józsefné.– Ritkán figyelem az akciókat, de azért igyekszem olcsón vásárolni. Hogy ez a kötelező akciókkal sikerül vagy mással, azt nem tartom számon. A kenyér, a felvágott, a tejtermékek, a zöldségek és gyümölcsök árát figyelem a boltokban – mondta a kaposvári Török Károly.– 1994 óta dolgozom a kereskedelemben, van már tapasztalatom. A kötelező akciózás eltörlésével egy kicsit emelkedni fog az ár, de az akciók mindenütt maradnak. Megérezzük a forgalmon, ha akciót hirdetünk, mert akkor sokkal több a vevő – mondta a kaposvári Varga Mária.


 




 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában