potyaút

2018.02.04. 11:30

Sok a vasúti bliccelő: fokozott ellenőrzések jönnek

A vasúti bliccelőket térségünkben tavaly 28,3 millió forintra büntették, a potyautasok nagy része 19-26 éves fiatal. Akadt olyan is, aki a vasúti illemhelyiségben bújt el az ellenőrök elől. A vasúttársaság fokozott menetjegy-ellenőrzési akciókat szervez, s peronzárakat is tartanak, ahol a vonatra felszállók jegyét vizsgálják.

Harsányi Miklós

– Főnök, most jöttem a rendőrségről, egy fillér nincs nálam, majd később kifizetem a jegy árát: van, aki ezzel a szöveggel próbálja megúszni a büntetést – mondta lapunknak szerdán egy somogyi vasúti jegyellenőr. – Más épp a kórházból indult haza, mondani se kell, jegy nélkül, de van, aki csak a következő megállóig szeretett volna eljutni. Az is előfordult, hogy a potyautas azzal védekezett: főnöke nem fizette ki, ám ahogy megkapja a fizetést, rögtön elballag az állomásra, ahol rendezi a számlát. Néha előfordul, hogy a nem túl egyszerű a potyautas leszállítása, ám komolyabb balhé nem fordult elő a vonalunkon, viszont a beszólás gyakran nem marad el.

A bliccelés mértékére országosan csak becslésekkel lehet következtetni, mert több tényező is jelentősen és gyakran módosítja, így például a munka és az iskolakezdés rendje – tájékoztatta lapunkat a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága. A menetrendi kínálatok is hatással vannak az utasokra, illetve az utazási szokásokra. Becsülni, következtetni az úgynevezett utasleadási lapok – azaz a pótdíjazásról kiállított jegyzőkönyvek alapján – lehetséges, azok azonban csak azt a szegmenst mutatják meg, amelybe a fizetési hajlandóságot és a személyazonosítást „vállalók” tartoznak.

– Bliccelés volt, van, s minden bizonnyal lesz – hangsúlyozta Schiszler László nyugalmazott kaposvári állomás-főnök. – Újabb trükkök adódnak, nyilván a vasúttársaság igyekszik lépést tartani ezen a téren is, hiszen tetemes kárt okozhatnak évente a jegy nélküli utasok.

A vasúttársaság 2017-ben országosan – 469 millió forint értékben – 36 ezer utasleadási lapot állított ki. Ez megerősíti az előző évek tapasztalatát vagyis, hogy a számok csökkenő tendenciát mutatnak. Budapest térségében, ahol a legtöbben választják a vasúti közlekedést, több mint négyszer annyi utasleadási lapot állítanak ki a vasutasok, mint a somogyi vonalakat is magában foglaló pécsi területi személyszállítási igazgatóság területén. A térségben 2724 utasleadási lapot töltöttek ki, s 28,3 millió forint bírságot róttak ki. A MÁV arról is beszámolt: az országossal ellentétben a budapesti elővárosi forgalomban romlott a fizetési hajlandóság. A vidékhez képest – utasszámhoz viszonyítva – a bliccelők jobban ki tudják használni a Budapest Bérlet nyújtotta lehetőségeket továbbá, arányaiban kevesebb a vonatkísérő, rövidebbek a menetidők, s gyakoribbak a le- és felszállások.

– Sokan „természetesnek” veszik, hogy egy-két megállót ingyen utazhatnak, ezért felszállás előtt megfigyelik, hogy a jegyvizsgáló hol helyezkedik el – tudtuk meg. – Rövidebb távolságra váltanak menetjegyet és igyekeznek úgy helyezkedni, hogy a célállomás előtt ne találkozzanak a jegyvizsgálóval. Ha többen vannak a pénztárnál vagy az automata előtt, jegy nélkül is felszállnak a vonatra. Kedvezményes árú – általában 90 százalékos – menetjegyet vásárolnak, amelyre nincs jogosultságuk, s így –  többnyire csoportosan – kísérlik meg az utazást. Az utasok átadják egymásnak a névre  szóló vagy igazolványhoz kötött kedvezményeket, bérleteket. Fiataloknál egyre gyakrabban előfordul, hogy az illemhelyiségbe bújnak, akár többen is.

A vasúttársaság közölte: a bliccelés megakadályozására, illetve a menetjegy vásárlási hajlandóság javítására fokozott akciókat szerveznek, s peronzárakat tartanak, ahol a vonatra felszállók menetjegyét ellenőrzik.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában