2018.02.15. 17:30
Telefonon és e-mailben is segít a krízisambulancia
Megnyílt a kaposvári krízisambulancia csütörtökön. Az országban öt helyen várják a jövőben azokat, akiket bántalmaztak, vagy kapcsolati erőszak áldozatai lettek. Fontos szerepet kap a központ életében a prevenció is.
Kaposváron a Füredi utca 22. alatt csütörtöktől hivatalosan is működik a kaposvári krízisambulancia. Proszonyák Ida szakmai vezető elmondta: 62 millió forint uniós pályázati forrásból hozták létre az irodát, ahol a bántalmazottak ellátása a fő cél.
– Azokat, akik nem akarnak beköltözni például a Borostyánvirág anyaotthonba, pszichológiai, jogi és mentális tanácsokkal látjuk el. Reggel nyolctól este ötig az irodában nyújtunk segítséget, bejelentkezés alapján pedig speciális szakemberek is részt vesznek a munkában – mondta Proszonyák Ida.
A szakember úgy véli: fontos feladatuk a prevenció, az áldozattá válás megakadályozása, ennek elérése érdekében előadásokat rendeznek Somogy, Tolna és Baranya megyében, továbbá szoros kapcsolatban állnak a társszervekkel, mint például a rendőrség, a védőnői hálózat és a családsegítő központok.
– Csütörtökön nyitottunk meg, de már felkeresett minket egy édesanya. Neki három olyan kapcsolata volt, ahol bántalmazták, s rájött, így nem élhet tovább. Van három gyermeke, akiket szeretné békében felnevelni, ezért kérte a segítségünket – mondta Proszonyák Ida.
Huszti Gábor, a megyei közgyűlés alelnöke az átadást megelőző konferencián köszönetet mondott a szakembereknek, hogy a társadalom perifériájára szorultaknak segítenek. József István, a Borostyánvirág Alapítvány kuratóriumi tagja köszöntőjében úgy fogalmazott: Kaposváron húszéves tapasztalattal rendelkező kollégák segítenek a bántalmazottaknak. Hozzátette: a Biztos Menedék pályázat keretében egy új szolgáltatás, a krízisambulancia jelenik meg, amelyet a szakma üdvözöl.
Boglacsik Tímea, az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat vezetője történelmi eseménynek nevezte a kaposvári, az országban elsőként megnyíló krízisambulanciát. Hozzátette: tavaly Magyarországon ezer bántalmazott, vagy erőszak áldozatává vált személynek segítettek. A krízisközpontok fő célcsoportja a kapcsolati erőszak áldozatai, a központban telefonon (06-80-20-55-20) és e-mailben is szakszerű információkat nyújtanak.
– Szeretnénk, ha meg tudnánk előzni az életveszélyes krízishelyzeteket, továbbá feladatunk a gyermekvédelmi jelzőrendszer szakembereivel való szoros együttműködés is – tette hozzá.
Magyarországon 2016 óta tizenöt krízisközpont működik, egy titkos menedékház, valamint két átmeneti szállás. Utóbbiban az emberkereskedelem áldozatait fogadják. A szaktárca tervei között szerepel, hogy ezen bentlakásos intézmények számát másfélszeresére emeljék 2018-ban.