szappanfőzés

2018.09.22. 15:30

Fazéktól az üzemig: szappanból megvalósult álmok

Somogyvámosi konyhájában fazékban kezdte a szappanfőzést Kajtár Zsolt tizenöt évvel ezelőtt. Azóta már csaknem félszázan dolgoznak kaposvári üzemében. A Yamuna szőlőmagos kozmetikumait a közelmúltban Érték és Minőség Nagydíjjal ismerték el.

Góz Lilla

– Tizenöt évvel ezelőtt a somogyvámosi házuk konyhájából indult minden.

– 2002–ben kezdtem el a kicsi konyhánkban főzni a szappant nagyon kezdetlegesen. Délelőtt a lábosban csináltam a szappant, délután pedig kikaptam a feleségemtől, hogy a fazékban nem tud levest főzni, mert érzi benne még mindig a levendula illatát és ízét. Akkor még nem volt nagy divatja a szappangyártásnak, mint most. Mondhatni úttörőként kezdtünk el előállítani. Először otthon készítettük, árultuk, majd a banános ládák kerülgetése már gondot okozott. A későbbiekben vettünk egy parasztházat, azt újítottuk fel és ott kezdődött a nagyobb volumenű gyártás. Jöttek a masszázsolajok, krémek. Kiállításokra jártunk és felvettük a kapcsolatot a kozmetikusokkal is.

– Mennyire fontos a jó alapanyag?

– Az alapanyagok többségét eleinte a kertünkből használtuk. A rózsaültetvény azóta is megmaradt. A többi gyógynövényt helyi termelőktől és filterezve vesszük nagyobb feldolgozókból. De úgy gondolom, az alapanyagok mellett nagyon fontos a technológia is. Napelemek termelik meg az energiát, faaprítékkal fűtünk, valamint olyan hőcserélő berendezéseink vannak, amelyek sterillé teszik a gyártási folyamatnál a levegőt. Mindez összességében adja azt, hogy termékeink bőrbarátok.

– Mi a sikerük titka? Miben mások az Önök termékei, mint más natúr kozmetikumok?

– Sok a félreértés, azt gondolják, ha valami természetes, az jó is. Rengeteg allergiás ember van, például a levendulaolajban hétféle allergén anyag van. Ha ezeket magára keni az ember, piros lehet a bőre, felerősödhet az ekcémára való hajlam. Van olyan cég, aki azt mondja vevőinek, ez természetes folyamat és lassan elmúlnak a tünetek, ha távoznak a méreganyagok. Mi ezeket az allergén anyagokat teljesen mellőzük, megtisztítjuk tőle az olajat, hogy az érzékeny bőrűeket ne irritálja. Mikor elkezdtük, háromféle szappant lehetett kapni és az idősek is azt mondták, a szappan szárítja bőrt. Ám nagyon sokat fejlődött a kozmetikai ipar, már nem szárítják a bőrt a szappanok, és nem kellene, hogy allergizáljon. Nem mondom, hogy mi nem a profitért dolgozunk, de sosem mentem bele abba, amit a piac, a marketing követelt. Nem tudják a vásárlók, mi a különbség egy natúr termék és a mi termékeink között. Ha látnak egy minősítő márkajelzést, azt gondolják, az biztos jó. Január óta nem volt olyan visszajelzésünk, amely a termék minőséget kritizálta volna és közel egymillió készítményt eladtunk. Egy vásárlónk kislánya ekcémás, tőlünk vett neki szappant, tusfürdőt, mert ezek a termékek nem irritálják a gyermek bőrét.

– Csaknem ötszázféle terméket gyártanak Kaposváron. Mennyien dolgoznak az üzemben?

– A legelső szappantól indult, hogy nem hirdettünk, mert nem volt rá pénzünk. A vevői elégedettség vitt minket előre és szájról szájra terjedt, hogy érdemes a termékeinket kipróbálni. A mai napig ugyanez az elv vezérel minket, mikor az illóolajakat, alapanyagot kiválogatjuk. Ha van bizalom, mert jó a krém, a tusfürdő, a szappan, és a vásárlónak odaadom az új terméket, hogy próbálja ki, akkor nyitott lesz a vásárló. A bizalmat nem akarjuk eljátszani semmivel. Egy uniós pályázat segítségével növeltük háromszorosára a kapacitásunkat. Szeretnénk, ha az exportunk növekedne, jelenleg Romániába, Szlovákiába szállítunk. Célunk, hogy betörjünk a cseh, lengyel és német piacra is. Nagyon fontos, hogy az a negyvennyolc ember, aki itt dolgozik nálunk, egy-két éven belül európai béreket keressenek. Ezt úgy tudjuk megteremteni, ha az európai piacra kimegyünk.

– Érték és Minőség Nagydíjjal ismerték el szőlőmagos termékcsaládotokat.

– Azt vizsgálták, milyen az összetétele, milyen technológiával gyártjuk és ez alapján kaptuk az értékes díjat. Az országban különböző kategóriákban 48 terméket díjaztak. Mindig kapcsolatban voltam a vevőkkel, láttam mire van szükségük és erre kerestem a megoldást. A szőlőmagos termékcsalád is így jött, bár eleinte minden termék megavasodott, mert nem megfelelő szőlőmagolajat használtunk. Jó tanulópénz volt, hogy legyártottunk egy csomó terméket, majd ki kellett dobni. Abban segítettek nekem, hogy ebből is tanuljak, hogyan lépjek előre.

– Hogyan képzeli el a Yamuna jövőjét 20 év múlva?

– Addigra már nyugdíjas leszek. Komolyra fordítva a szót, az értékeinket szem előtt tartva fejlesztjük termékeinket, a technológia és az export bővítése segíthet abban, hogy az egyik legnagyobb kozmetikai cég lehessünk pár éven belül.

Gyerekként a gyógynövények vonzásában

Kajtár Zsolt 1971-ben születtem a Győr-Moson-Sopron megyei Csornán. Barbacson a nagyapja gyakran kivitte az ottani erdőkbe gombászni. A séták közben ő mutatta meg neki a gyógynövényeket, valamint mesélt neki, melyiknek milyen gyógyhatása van, mire használja. A növények közül kettő kifejezetten a kedvence volt, a levendula és a citromfű. Első szappanjai is ezek felhasználásával készült. Élelmiszeripari szakközépiskolában végezte tanulmányait. Már tizenévesen elkezdett érdeklődni a főzés iránt. Szabadidejében sokat olvas és kerékpározik, valamint hódol a koronglövészetnek. Fia most kezdte meg tanulmányait a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnáziumban. Olyan szakon tanul, ahol üzleti iskolára készítik fel. Szeretnék, ha ő vinné tovább a családi vállalkozást.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában