2018.09.21. 20:00
Irányt mutatnak a fiataloknak a digitális dzsungelben
A köznevelés aktuális kérdéseiről, a virtuális tér útvesztőiről és a pedagógusok érintő változásokról is szó esett a 14. Klebelsberg Pedagógiai Napon. A szakemberek új módszerekkel ismerkedhettek meg a Dimenziók a köznevelésben konferencián.
Borosán Beáta, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), köznevelés-stratégiai főosztályának vezető-helyettese a köznevelés változásairól tájékoztatta a pedagógusokat. Aláhúzta: az álhírekkel ellentétben nem lesz hosszabb a tanév, ellenben bizonyos területeken szigorítások várhatóak. Ilyen az óvodába járási kötelezettség teljesítése. – Jövő tavasztól az Oktatási Hivatal fogja vizsgálni – mondta Borosán Beáta. – A tanköteles gyerekek 30 százaléka kezdi meg az iskolát, 60 százalékuk még hétévesen is óvodába jár, és csak 10 százalékuknak van speciális elmaradása, amely indokolja az óvodába maradást.
Az EMMI főosztályvezető-helyettese beszélt beszélt a nemzeti köznevelésről szóló törvény módosítási javaslatairól, amelyek között szerepel a pedagógushiány megoldásának kérdése is. Ezt a szaktárca ösztöndíjprogrammal igyekszik enyhíteni, s a béreket rendeznék. De szigorítanák a magántanulói jogviszonyt is. Borosán Beáta beszélt az óvodai nevelés helyzetéről: jövőre 20 százalékkal nő az óvodák működési támogatása, s rendezni kívánják a szakemberhiányt. Nevelő-oktató munkát végző szakemberek számát növelnék, hiszen az egyre több sajátos nevelési igényű gyerek. Miattuk pedig szükség lesz a speciális szaktudású kollégákra.
A konferencia meghívott előadója Fegyverneki Gergő, digitális pedagógia szakértő az internetbiztonság tanításának új módszereiről beszélt. Elhangzott: egyre több tanár ismeri fel ennek fontosságát. – Az internet lehetőségek végtelen tárháza, csak meg kell tanítani a gyerekeket a pozitívumok kihasználására – mondta el Fegyverneki Gergő. – Fel kell hívni a figyelmet veszélyekre, mint az adatlopás, jelszólopás, cyber-bullying. Egyszer a diákjaimtól azt kérdeztem: milyen hasonlattal tudnák felruházni az internetet. Egyikük azt mondta, hogy olyan mint a sportautó. Lehet élvezni a sebességet, de a sztráda tele van veszélyekkel.
A gyerekek sokszor meggondolatlanul posztolnak, vicces dolgokat töltenek fel egymás idővonalára és nem veszik észre, hogy a digitális tér nem játszótér. Az online térben elkövetett tetteknek is vannak következményei. Erre fel kell készíteni őket, mert a szülők sem tudják sokszor, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket.
– A pedagógus és a szülő is az a legjobb, ha nem felügyelő, hanem mediátor az internethasználatban – tette hozzá a digitális pedagógia szakértő. – Szerintem nagyon sokat kell beszélni arról, hogy az okos telefonok nem csak szórakozásra valók, de számtalan olyan applikáció van, ami ingyenes és megkönnyíti az életüket. Tehát nem tiltani kell a gyerekeket, hanem megértetni velük, hogy néhány egyszerű szabály betartásával az internetet saját hasznukra fordíthatják. Mert gondoljunk bele, ha kivennénk az okostelefont a gyerek kezéből az olyan lenne, mintha kivették volna a kőbaltát az ősember kezéből.