2019.01.03. 14:00
Rendszámról látható a rejtett autóelőélet
Januártól indul az ingyenes, egységes jármű szolgáltatási platform, amelyen keresztül rendszám alapján lekérdezhetővé válik a használt autók előélete.
Míg néhány évvel ezelőtt nagyjából nyugodt szívvel vásárolhattunk használt autót, ma már csak úgy érdemes, ha elkérjük az alvázszámot, a jármű előéletének lekérdezéséhez. Még biztosabb, ha vásárlás előtt átvizsgáltatjuk a kiszemelt járgányt márkaszervizben. Előbbit néhány ezer forintért tehetjük meg, utóbbit pedig pár tízezerért. Ami, ha egy több millió forintos járművet nézünk, nem olyan nagy kiadás.
Az újítással némi terhet levesz a vevők válláról a kormányzat, hiszen több nyilvántartás adatait egyesíti az új kormányzati adatbázis, amely ügyfélkapuval vagy mobilos applikációval válik elérhetővé. A közúti közlekedési, a kötvény, a közúti jármű előélet és a kárnyilvántartások adatai is egy helyre kerülnek. Ahogyan az eredetiség vizsgálatkor készült fotókat is meg lehet tekinteni januártól.
Ez egy nagy előrelépés a piac tisztasága felé, vélekedett Máté Márton.
– Eddig is voltak az autókról adatok – mondta a dunaújvárosi, balatonboglári és siófoki Autó Máté Kft. tulajdonosa. – Viszont a lényeges információk nem voltak meg egy helyen. Ráadásul, mi magyarok olyanok vagyunk, ha valamiért fizetni kell, azt kétszer is meggondoljuk. Tehát ez egy nagyon jó kezdeményezés, de csak egy félmegoldás.
Ugyanis a szervizek adatait nem tartalmazza az új adatbázis. – Be kellene építeni ezeket az információkat is – tette hozzá Máté Márton. – Mivel ma már egyre több márka alkalmazza a digitális szervizkönyvet, ahol elektronikusan rögzítik a javításokat.
Az is szükséges lenne, hogy a menetteljesítmény változását jobban figyelje a hatóság. – Nálunk is megtörtént, hogy több éven keresztül hozzánk hoztak egy autót műszaki vizsgára – vélekedett a balatoni autómérnök. – Volt benne 220 ezer kilométer, mi azt rögzítettük majd két év után 190 ezres óraállással jött vissza.
Ilyenkor persze ezt is berögzítik. Pedig fontos lenne, hogy az órával való trükközéseknek valódi jogi következményei lennének. Máté Márton hozzátette: előfordulhat, hogy új alkatrész beépítése miatt módosul az állás, de ezt követhető módon rögzíteni lehet.
Nehezebb lesz trükközni, de nem lehetetlen
A futott kilométerekre különösen érzékenyek vagyunk, mivel a legtöbb autó külföldről érkezik. Egészen pontosan kétszer annyi külföldi használt autót értékesítenek itthon, mint amennyi újat adnak el. S, mint tudjuk: messziről jött ember is azt mond, amit akar. Az elmúlt évek autós tapasztalatai alapján elmondható: igaz ez a kocsikra is. Ezért is kellene Máté Márton szerint összehangolni az európai információkat, amely ugyan hatalmas adatmennyiség, de a napjaink technológiájával aligha elképzelhető, hogy megoldhatatlan volna.
Így senki sem kerülhetne olyan szituációba, mint néhány héttel ezelőtt bemutatott marcali olvasóink. Akik két évvel a vásárlást követően tudták meg, hogy autójukat külföldről lopottan hozták be Magyarországra.