2024.03.23. 13:55
Biztonságot ad a szülők és a pedagógusok egysége
Könnyen félresiklik a kommunikáció gyerekek, szülők és tanárok között, és a meg nem értés akadályozhatja a gyerekek fejlődését, különösen a mai felgyorsult világban. A témáról tanító és gyógypedagógus szakos egyetemistáknak tartottak előadást Kaposváron.
A kazsoki Malinkó Borbála Jázmin második évfolyamos tanító szakos hallgató. A 21 éves lány hét éve foglalkozik gyerekekkel kaposvári nyári munka keretein belül, még akkor kezdte, amikor a kaposvári Munkácsy-gimnáziumba járt. Azt tervezi, ha végez, visszamegy tanítani az általános iskolájába Igalba.
– A szülőkkel való kommunikáció nehéz pont a pedagógusok életében, és a szülőknek is nehéz lépés átadni az iskolának a gyereket, így bármiféle konfliktus előfordulhat – mondta az egyetemista. – A szülőknek sem könnyű elengedni a gyerek kezét, és rábízni a tanárokra.
Különböző kommunikációs stratégiákat hoztak el a gyakorlatból vett, életszerű példákkal a hallgatóknak a Mondj Igent A Gyermekkorra! Egyesület képviselői a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem (MATE) Kaposvári Campusán a Neveléstudományi Intézet meghívására.
– Könnyen félresiklik a kommunikáció, mert mindannyian hibázhatunk, de ér hibázni és segítséget kérni, akár külső segítséggel is felvenni a párbeszéd fonalát, mert így fejlődik a gyerek – mondta Kis-Kovácsné Vancsa Barbara, az egyesület elnöke. – A gyerek fejlődésének lehet gátja, hogy a szülő és a pedagógus nem találja meg a közös hangot. A gyerek ugyanis érzékeny csápokkal rendelkezik, és megérzi, ha az őt körülölelő támogató hálóban szakadás van, mert nincs egyetértés. Ezért fontos, hogy egységes védőfalat alkossunk a gyerekek körül az ő érdekükben.
Gombos Péter általános campusfőigazgató-helyettes szerint ha 5-8 évente nincs megújulás a képzésben, akkor ugyanezt nem várhatják a pedagógusoktól.
– Ha megkérdeznek a pályán néhány éve dolgozó pedagógusokat, akkor a legkevesebben mondják közülük azt, hogy a gyerekekkel vannak problémáik, ellenben sokan érzik azt, hogy a szülőkkel vagy a kollégákkal támadnak nehézségeik – idézte fel Gombos Péter. – Tehát ha a kommunikációban előrelépünk, az javítja a munka hatékonyságát.
Előbb vegyünk egy mély levegőt
Legfontosabb a nyugalom, tanácsolta Cselikné Sógorka Martina logopédus, az egyesület szakmai koordinátora. A saját érzelmeink kifejezése ne a lerohanáson, az ítélkezésen vagy az értékrend kinyilvánításon alapuljon, tette hozzá. Vegyünk egy nagy levegőt, és ne borítsuk rá az érzelmeinket a gyerekekre, ne azt mondjuk azt neki, hogy rád vagyok dühös, hanem azt, hogy dühös vagyok azért, ami történt – fejtette ki. A konfliktusokat elsimítva kell kommunikálni, és ez az élet minden területén alkalmazható. A gyakorlatban minden azon múlik, hogy tudunk-e a szülővel kommunikálni a gyerek fejlődéséről, de ehhez ismernünk kell magunkat és a gyerekek működését.
Nehezebben értik meg egymást
A gyerekek évszázadát éljük, mert a XXI. században egyre fontosabbá válik a gyerekek nevelése, hangzott el az előadáson. Ők már interaktív világban élnek és a szülők nem mindig értik meg őket, állítja Magyar Viktória gyógypedagógiai hallgató, aki szerint a pedagógusok kapcsok a szülő és a gyermek között. Ahogyan a szülők különböző személyiségek, úgy a pedagógusok is, de mindannyiunk célja közös, mert a gyerekek érdekét nézik. A szakmai tréningek hozzájárulnak a felkészültséghez, és interaktív módon feldolgozzák az előadásokat, ami elősegíti a szakmai fejlődésüket. A korszerű szakmai fejlődés szempontjából elengedhetetlen, hogy folyamatosan képezzék magukat, fűzte hozzá.