2024.06.15. 17:25
Fél óra alatt ért le Besenyei Péter Budapestről Kadarkútra
Alig néhány bárányfelhővel tarkított, verőfényes égen tartottak bemutatót hazánk legismertebb műrepülői pilótái a hétvégén a kadarkúti repülőnapon. Ezrek voltak kíváncsiak a produkciókra, szombat délután be is dugult a reptérre vezető kis utca és a főút az autóktól.
Vári Gyula egy JAK 55-ös géppel érkezett, az orosz gyártmányú repülőt kifejezetten műrepülő bemutatókra tervezték a 90-es években. Kilenc hengeres csillagmotor van benne, 360 lóerős, percenként fogyasztása három liter üzemanyag. Nagyjából 370 kilométer/óra sebességgel húzott el a nézők felett, rengeteg flikk-flakkot bemutatva.
Repülőnap Kadarkúton
Fotók: Lang Róbert
– Én 14 éves korom óta repülök, éppen nyári munkán voltam, amikor feltűnt egy MIG 21-es – emlékezett. – Egy barátom addig fűzött, amíg beültettek egy gépbe, és onnantól fogva pilóta akartam lenni. Ma is minden napomat a repülés tölti ki – sajnos, mert nagyon szeretek horgászni.
Vári Gyula a magyar légierő bemutató pilótája volt, vadászgépeken repült. A kitalált elemeket mindig a helyszínen rakja össze a bemutatókon, mert sok függ a közönség elhelyezkedésétől, a széljárástól, attól, hogy honnan süt a nap. Minden improvizáció, erősítette meg Besenyei Péter műrepülő világbajnok. Merőben új mutatványt nem csinálnak, a meglévő begyakorolt figurákat veszik elő, ami részben saját ötlet, részben „katalógus termék”, ezeket kombinálják. De hogy melyik figura jön egymás után, azt előre soha nem tudja.
Sokféle típuson repült, most azzal a magyar fejlesztésű repülőgépével érkezett, amelyeket a Red Bull versenyekre alkottak meg. A versenyen nem bírta a szűk fordulókat, de bemutatóra tökéletes, kiválóan kezelhető, agilis és gyors, mondta róla. A gépe végsebesség 430 kilométer/óra, a zuhanósebessége annyi, amíg tart a magasság, mondta tréfásan. Budapestről jött, végig szembe szél fújt, és kerülgetni kellett a repülőtereket, így saját bevallása szerint félóra alatt ért le Kadarkútra.
Tolatott, és oldalazott is a helikopterrel Jakab Ernő, a kadarkúti reptér tulajdonosa a bemutatón. Előbb szerelte és javította a gépeket, utána lett belőle pilóta, most pilótaképzésben is részt vesz. A Fly-Coopnak Somogyon kívül Budapesten is van telephelye, sétarepüléssel légitaxival, légifotós és mezőgazdasági repüléssel foglalkoznak. Régen nem volt már repülőnap Somogyban, ezért szervezték a mostanit.
A közönségből Mosóczki Roland megerősítette, hogy utoljára 1994-ben Taszáron volt repülőnapon. A barátaival jött, a kaposszerdahelyi Gelencsér László elmondta: a gyerekeinek nagyon tetszenek a repülők, otthon is az eget kémlelik, ha átzúg felettük. Sarkadi Kiss János kaposvári színművész gyerekként a kecskeméti repülőnapokra rendszeresen járt a szüleivel, és most megmutatta a fiainak, hogy Somogyban is van ilyen. Az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány is kitelepült, jóvoltukból be lehetett ülni a régi, taszári Szuhoj harci repülőkbe, és annak a Szu-22 -esnek a katapult ülését is bemutatták, amivel Racskó Mihály katapultált 1994-ben, mesélt erről Iváncsik Gábor nyugállományú őrnagy.