2024.09.08. 07:45
Csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében
Ha lassan is, de csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében a legújabb K&H ifjúsági index szerint.
58 százalékuk már igyekszik inkább digitálisan letudni a vásárlási tranzakcióit. Az okoseszközös fizetések egyre nagyobb szerepet kapnak, a QR-kódos megoldás még marginális szerepet játszik, ám ezen a téren is változás jöhet.
A magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben – derült ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19-29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálta. A készpénzt 42 százalékuk, az elektronikus fizetést 58 százalékuk részesíti előnyben. Az arányok fokozatosan tolódnak el az utóbbi irányába: 2022-ben még 49–51 százalék volt ez az arány, míg 2023-ban már 47–53 százalék. A különbségek ugyan nem lépték át a változás statisztikai hibahatárát, de a készpénz visszaszorulásának tendenciája érzékelhető, a megkérdezett fiataloknak csupán a 15 százaléka fizet kizárólag, csak készpénzben.
Rákapcsolhatnak a QR-kódos fizetések
Az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68 százalék a használati arányuk szemben az 58 százalékos országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely. Azok aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek, 23 százalék. Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29 százalékos eredmény született. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33 százalékos a mutató.
Tovább hódít az okostelefon az elektronikus fizetéseken belül: az idei második negyedévben a fiatalok 59 százaléka fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52 százalékot, 2022-ben pedig 42 százalékot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25 százalékról 16 százalékra csökkent. A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától: QR-kóddal csak a megkérdezettek 30 százaléka próbálkozott, míg az okos kütyükkel csak 29 százalékuk fizetett. A QR-kódot rendszeresen használók aránya csak nagyjából tíz százalék, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését.
A férfiak nagyobb arányban próbálták ki a QR-kódos fizetést, a nőknél azonban nagyon magas azok aránya, akik azt mondják, hogy mobiltelefontjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre. Pedig ezeknek a kódoknak a beolvasására gyakorlatilag minden kamerás mobil alkalmas, így az elutasító válasz vélhetően tájékozatlanságra utal. Egy éve még sokkal többen hitték azt, hogy telefonjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre.
Utóbbi növekedés köszönhető annak is, hogy egyre több fiatal rendelkezik okosórával, okoskarkötővel. A K&H kutatása szerint a megkérdezetteknek már 63 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel, arányuk tavaly még 50 százalék, 2021-ben 37 százalék volt. A nők 47 százalékának nincs okosórája vagy okoskarkötője, míg a férfiaknál csak 28 százalék ez az arány.
További 20 százalék azok aránya, akinek van ilyen kütyüje, de fizetésre még nem használta, viszont egyre többen használják ezeket az okoseszközöket fizetésre is. Az idei felmérésben 29 százalék volt azok aránya, akik legalább kipróbálták már ezt a lehetőséget, míg tavaly 21, tavalyelőtt 13 százalék volt ez az arány. Az idei adaton belül a válaszadók 14 százaléka nem csupán kipróbálta, hanem rendszeresen fizet is okosórával vagy okoskarkötővel.