2024.09.04. 18:03
Sarucsere a kőröshegyi völgyhídon: így emelték meg az M7-es viaduktját
A kőröshegyi völgyhíd sarucseréje során hihetetlen technikai precizitással dolgoztak a szakemberek. A hihetetlen erőket felemésztő munkára hónapokig készültek. A sarucsere miatt teljesen lezárták az M7-es autópálya érintett szakaszát.
Szakemberek dolgoznak a Kőröshegyi völgyhíd sarucsere folyamatánál, miközben precíziós emelőberendezéseket használnak a híd stabilitásának biztosításához
Forrás: Németh Levente
Az M7-es autópálya kőröshegyi völgyhídja hazánk egyik legfontosabb közlekedési csomópontja. Tavasszal kétszer is lezárták a forgalmat, hogy próbaemeléseket végezzenek az őszre ütemezett karbantartási munkálatokhoz. Az előkészületek után szeptember másodikán kezdődhettek el a munkálatok.
A Kőröshegyi völgyhíd sarucseréjének technológiai háttere
A Kőröshegyi völgyhíd sarucseréje során 18 hidraulikus emelő dolgozik egyszerre, több mint 10 ezer tonnás kapacitással – tudtuk meg a részleteket az MKIF szakembereitől. Ezek a precíziós gépek milliméterről milliméterre emelik meg a híd szerkezetét a pillérekről. A hídon összesen 38 saru található, ezek közül három elhasználódott az elmúlt 17 év alatt. Az elhasználódott saruk egyenként 4500 tonnát tartanak, így az új szerkezetek illesztése fokozott odafigyelést igényel.
“A hídon 38 db saru található. A mérések alapján az elmúlt 17 évben ezek közül három használódott el, ezeket kell cserélni. Ezek egyenként 4500 tonna súlyt tartanak, amikor a helyükön vannak. A saruk mérete darabonként 2x2x0,35 méter, súlyuk majdnem 10 tonna. Ezt kell 70-80 méter magasra emelni, és ott a helyére illeszteni. Ez a nagy precizitást igénylő munka csak forgalomtól elzárt hídon történhet meg és csak úgy, ha a híd szerkezetét elemeljük a pillérektől.”
A sarucsere lépései pontos tervek alapján zajlanak: először a híd szerkezetét emelik meg, majd eltávolítják a régi sarukat. A felületek tisztítása után következik az új saruszerkezetek beillesztése. A szakértők számára a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy minden lépésnél a precizitás a legfontosabb – már néhány milliméter eltérés is problémát okozhatna.
Egy lenyűgöző munkafolyamat
Fotóriporterünk a helyszínen készített felvételeket a munkálatok közben. A hidraulikus emelők szinkronizált mozgása lebilincselő látványt nyújtott, amint a hatalmas hídszerkezet néhány centiméterre megemelkedett. Miután megemelik a híd szerkezetét, a saruk helyére újakat illesztenek. A csere folyamata során figyelni kell arra, hogy a híd szerkezete tökéletesen illeszkedjen az új sarukhoz. Az új saruk ugyanakkora méretűek és teherbírásúak, mint az eredetiek, biztosítva a szerkezet stabilitását és hosszú élettartamát.
“De a munka nem „csak” ennyi. Sorrendben a következőkből áll a saruk cseréje (egyenként):
- A hídszerkezet megemelése
- Régi saru kiszerelése
- Felületek tisztítása, ellenőrzése
- Új saruszerkezet beemelése, bemozgatása
- Pozicionálás, sarubeállítás és a pillér-saru kapcsolat létrehozása
- Sarura terhelés
- Emelőszerkezetek kipakolása
- Hegesztési munkák, amennyiben szükséges”
Az egész munkafolyamat több napig tart, hiszen a sarucsere nemcsak fizikailag, de technológiailag is rendkívül bonyolult építéstechnikai művelet. Az emelési technológia garantálja, hogy a híd szerkezete és az alátámasztás közötti kapcsolat tökéletesen stabil maradjon a csere során.
A sarucsere jelentősége és jövőbeni tervek
A Kőröshegyi völgyhíd sarucseréje nem csak a híd állapotának javítását szolgálja, hanem biztosítja annak hosszú távú stabilitását is. A híd folyamatosan ki van téve a hatalmas terhelésnek, így az ilyen karbantartási munkálatok elengedhetetlenek. Az új saruk évtizedekre biztosítják a híd biztonságos működését.
Belestünk a Kőröshegyi völgyhíd munkálataiba
Fotók: Németh Levente“ Félévente hídszemlét, évenként hídvizsgálatot végzünk. Tíz évenként pedig úgynevezett geodéziai ellenőrzés van előírva. Külön technológia a híd az évenkénti ellenőrzéshez nem kell.”
A szakértők elmondták, hogy a munkálatok ütemterv szerint haladnak, és eddig nem történt váratlan esemény. A völgyhíd sarucseréje ezzel a munkafázissal befejeződik, és a híd továbbra is zavartalanul szolgálja az M7-es autópálya forgalmát.