2024.10.17. 18:00
Pornó, drog, beszűkülés – félelmetes veszélyek leselkednek a középiskolásokra
A szexualitás és az erőszak, a drogfogyasztás és prevenciós technikák, de a technológiai magány is téma volt a Somogy Vármegyei Kormányhivatal, valamint a Mathias Corvinus Collegium közös Morális problémák a középiskolában című konferenciáján.
A felgyorsult világban annyi inger éri a fiatalokat, hogy lehetetlennek tűnhet eligazodni. Így annyira nem is meglepő, hogy ma már nem ismeretlen a technológiai magány kifejezés.
– A gyerekeknek nagyon sok kapcsolatuk van online, de valójában nagyon magányosak – mondta kérdésünkre Pöltl Ákos, családbiztonsági szakértő, az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutatója. Hozzátette: a túlzott közösségi média és okostelefon használat depresszióhoz vezet, ami elmagányosodáshoz. Arra vonatkozóan több tanulmány van, hogy soha annyi fiatal nem volt magányos, mint manapság. A lányok körében a közösségi média nagyon káros tud lenni, hiszen az ott megjelenített torz nőideálok miatt identitásproblémák alakulhatnak ki, fiúknál inkább a videójátékok veszélyesek, de mindkét nemre komoly hatást gyakorolnak a pornográf tartalmak jelenléte.
Az iskolai telefonhasználat korlátozásával kapcsolatban Pöltl Ákos azt mondta, már előbb meg kellett volna tenni. Igaz még nem tökéletes a jogszabályi háttér, de legalább történt előrelépés.
– Azt látni kell, hogy nem a technológiával van probléma, hanem a személyes képernyővel. Azzal az okostelefonnal, tablettel, amit a gyerekek használnak, mert nagyon elvonja a figyelmet és megnöveli az online bántalmazás lehetőségét – mondta a szakértő Kaposváron. Kiemelte: nem az vezet célra, ha megtanítjuk a gyerekeknek, hogyan használják jól az okos eszközöket, hanem az, ha jó időben tesszük ezeket hozzáférhetővé. – Annak a gyereknek, aki a személyes képernyőt és a közösségi médiát 16 éves kor felett kapja meg, van ideje, hogy fejlődjenek a kognitív képességei, az érzelmi intelligenciája, szociális képességei, vélekedett Pöltl Ákos. Így lesz egy alap, amire építkezhetünk és a tanulás folyamata is sokkal gyorsabbá válik.
Beszélgetés nélkül nincs prevenció
Mindehhez azonban az is kell, hogy kommunikáljanak egymással a családtagok. Ám gyakran ez hiányzik és így nehezebben veszik észre azt is, ha bajba kerül a gyerek.
– Meglátásom szerint a prevenció otthon kell, hogy kezdődjön – vélekedett Kovács Gergely, az INDIT Közalapítvány intézményvezetője előadásában. A preventív előadások hatékonyságát csökkenti, hogy nehezen illeszthetőek be közoktatási intézmény napirendjébe. – Nem lehet arra várni, hogy máshol oldják meg a gondokat, ha otthon nem tud beszélni egymással szülő és gyermek az internetről, alkoholfogyasztásról, drogproblémákról – mondta Kovács Gergely. Lehet bűnbakot keresni és ennek kikiáltani a mobiltelefont, de ha a gyerek a szülőtől sem lát mást, mint a képernyő nyomkodást, akkor nehéz lenne elvárni tőle, hogy ne tegye ugyanezt. – Az nem megoldás, ha a gyerek kezébe nyomjuk a telefont, hogy csend legyen. Pont az lenne a lényeg, hogy elmondja mit érez, mi foglalkoztatja.
A pedagógusokat is kihívás elé állítják a fiatalokra leselkedő veszélyek
A diákokat érintő veszélyekről és a pedagógusok előtt lévő kihívásokról is szó esett a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Somogy Vármegyei Kormányhivatal közös programján, ahova gyakorló pedagógusokat hívtak meg.
– A pedagógusokkal igyekszünk megtalálni a kapcsolódást, hiszen közös a célunk, hogy a diákokat tanulókat támogassuk és az életútjuk során irányt mutassunk nekik – mondta Nagy Mónika Zita, az MCC Kaposvári Képviselet vezetője. Hozzátette: az is fontos cél volt, hogy a vármegyei középiskolai fenntartók vezetői, valamint középiskolás osztályfőnökök megismerjék az MCC-t, tette hozzá. A résztvevőket házigazdaként Neszményi Zsolt főispán köszöntötte a kormányhivatal nagytermében. Az MCC nagyjából éppen egy éve van jelen Kaposváron, ahol egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az elmúlt időszakban már ötven diákot tudtak bevonni a fiatal tehetség programba, amely iskolán kívüli ingyenes program, ahol közösségben lehetnek a gyerekek és akár más középiskolák tanulói is kapcsolatot építhetnek ki egymással.