2 órája
Öreg Lada nem vén verda: milliókat érnek merkúros papírral a keleti blokk veterán autói
Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az 1990 előtti kelet-európai autók, a Trabant, a Moszkvics, a Lada, a Skoda, a Dacia és a Wartburg egy friss felmérés szerint. Az utóbbi időben érezhetően nőtt a retró autók ára, s ezzel párhuzamosan a régi kelet-közép-európai járművekért rajongók tábora.
Fotó: Lang Robert Kaposvar
– Legutóbb egy hónapja egy utolsó szériás, négy ütemű, 1990-es gyártású Trabantot vásároltam 50 ezer forintért, ami üzemképes, de felújításra szorul – mondta Punik László, a Somogyi Veterán Járműgyűjtő Egyesület tiszteletbeli elnöke, aki egyben muzeális járműszakértő. – Azért vettem Trabantot, mert nem volt ilyen még a gyűjteményemben, ezzel már több mint 30 régi autóm van.
Punik László szerint a járművek értékét többek közt a gyártott darabszám és az évjárat befolyásolhatja, akárcsak az, hogy a gépkocsi mennyire őrizte meg eredeti állapotát vagy időközben felújították-e. Ezen kívül az is számíthat, hogy hány kilométert futott a jármű, s értéknövelő lehet, ha megvan az eredeti szervizkönyv vagy a régi merkúros vásárlási papír.
– Van, aki a gyerekorri élmények felidézése miatt vásárol régi járművet, más a retró hangulatot szeretné átélni – hangsúlyozta Punik László. – Somogyban idősebbek és fiatalok egyaránt szívesen vásárolnak korabeli autókat, s nálunk is népszerűek az egykori kelet-közép-európai márkák. A Trabant, a Polski Fiat, a Zaporozsec és a Moszkvics, de a Wartburg és a Skoda is keresett, ugyanakkor a Lada viszi a prímet. Jó befektetés lehet régi autót vásárolni, ugyanis akad olyan szépen felújított, szakszerűen karbantartott modell, amelynek az ára tíz év alatt megduplázódott, sőt, némelyiké csaknem a háromszorosára emelkedett. Punik László szerint a ritka modellekért komoly összegeket is hajlandóak fizetni a somogyi gyűjtők.
– Egy 1974 májusában forgalomba helyezett Moszkvics 412-esem van – mondta Vitári Jenő kaposfüredi nyugdíjas. – Még 2011-ben 80 ezer forintért vásároltam, s most csaknem 1,5 millió forintot érhet. Az a nagy érték benne, hogy jórészt eredeti állapotban van, nem restaurálták. Annak idején az első tulajdonostól vettem Somogyban. Nagyon jó vétel volt, nem szándékozom eladni.
Pezseg a KGST-piac, ez emeli az autók árát
Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az 1990 előtti évjáratú kelet-európai autók, a Trabant, a Moszkvics, a Lada, a Skoda, a Dacia és a Wartburg, derült ki a portfolio.hu beszámolójából. Ennek köszönhetően az értékük is folyamatosan emelkedik. A Hasznaltauto.hu adatai alapján egy szép állapotú, több mint 40 éves KGST-autóért ma már akár milliós összegeket is elkérhetnek. 2024-ben több mint 11 ezer telefonos érdeklődés érkezett a legnépszerűbb veterán modellekre, amelyekből jelenleg több mint 1100 található meg a portálon.
– Úgy tűnik, érdemes öreg KGST-autóba fektetni, hiszen egyre jobban emelkedik az áruk – mondta Horváth András, a Használtautó.hu piaci szakértője. – Korukhoz képest majdhogynem elképesztő összegeket kérnek több mint 40 éves modellekért is.
Azt is közölték: az oldalra felkerült KGST-autók árskálája 30 ezer és hétmillió forint között mozog, ebből fakadóan egyre inkább gyűjtői célokat szolgálnak.