Vezetéstechnika

5 órája

KRESZ-szabály: eddig rosszul világítottál a ködben

A látási viszonyok egyre rosszabbak az utakon ebben az évszakban.Ködös, esős időben nagyon fontos, hogy a lámpát jól használjuk. A KRESZ-szabály egyértelműen fogalmaz.

Fotó: Katona Tibor

Adunk néhány tanácsot, amelyek segítenek abban, hogy késő őszi körülmények között is biztonságosan közlekedhessünk. Somogyban a nagy erdőterület, és a nagyszámú vadállomány miatt különösen fontos, hogy mindig megfelelően, a KRESZ-szabály szerint használjuk a lámpáinkat és a ködlámpát.

A KRESZ-szabály kimondja: a hátsó ködlámpát sem lehet eszetlenül használni
A KRESZ-szabály kimondja: a hátsó ködlámpát sem lehet eszetlenül használni
Fotó: Milje Ivan

KRESZ-szabály: a nappali menetfény használata azért nem csodaszer

  • Szériafelszerelés: az EU-ben forgalomba hozott autókban 2011 óta kötelező a nappali menetfény, amely automatikusan vagy külön kapcsolható módon aktiválódik. A nappali menetfény kifejezetten a láthatóságot segíti, erősebb a helyzetjelző fénynél, de gyengébb a tompított világításnál.
  • Hátsó lámpák: sok autótípus esetében a nappali menetfény mellett nem kapcsolódnak fel automatikusan a hátsó lámpák, ami rossz látási viszonyok között veszélyes lehet, ezért arra mindig figyeljünk, hogy a hátul is világítsunk, ha ezt az időjárás megköveteli.

Mikor használj tompított világítást?

  • A KRESZ-szabály szerint: éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a járműveknek tompított fényszórókkal kell világítaniuk, nem elegendő a nappali menetfény.
  • Ködös időben ajánlott: őszi/téli, ködös időszakokban a tompított világítás nappal is javasolt, mert így biztosan felkapcsolnak, láthatóvá válnak a hátsó, piros helyzetjelző fények is.
  • Tompított és távolsági fényszóró különbsége: a távolsági fényszóró fénye ködben visszaverődhet a sofőrre, ami zavaró lehet vezetés közben, ezért csak indokolt esetben ajánlott használni. Ilyenkor maradjunk a tompított fénynél és az első ködlámpánál (ha van az autón).

A ködlámpa nem menőzésre való!

  • Első ködlámpa: általában alacsonyan helyezkedik el, hogy a fény bevilágíthasson a köd alá, így növelve a látótávolságot.
  • Hátsó ködzárófény: erőteljes fénnyel világít, amely nagyobb távolságból is látható. Ködös időben észrevehetővé teszi az autót a mögötte közlekedők számára, de javuló látási viszonyok között mindenképp le kell kapcsolni, hogy ne vakítsa el a többieket. És mindig csak a sorban az utolsó autós használja! Ha mögötted már autózik valaki – és nem ment beléd –, te bátran lekapcsolhatod a ködzárót, mert lát téged, ő majd felkapcsolja.
  • Ha hosszabb sor alakul ki, az első és hátsó ködlámpákat érdemes lekapcsolni, hogy ne zavarják a többi járművet. Amennyiben egyedül, vagy sor végén haladunk, célszerű visszakapcsolni a ködlámpákat a láthatóság javítása érdekében.

A nappali menetfény nagyon menő! Feltehetem utólag?

  • A nappali menetfény utólagosan is felszerelhető, de fontos, hogy a lámpák elhelyezése és működése megfeleljen az előírásoknak. A műszaki vizsgán ellenőrzik, hogy a fények megfelelnek-e az európai E jelölés és az RL (running light) követelményeknek.
  • A nappali menetfények használatakor figyelni kell arra, hogy a tompított fény bekapcsolásakor a menetfény automatikusan alacsonyabb fényerőre váltson vagy kikapcsoljon.

6. Ködlámpa-fetisiszta vagy? Ennyire büntethetnek meg!

  • A KRESZ kimondja: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.”
  • 6/1990 KÖHÉM rendeletben konkrétan meg van fogalmazva: „Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. 5.14. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”
  • Az előzőek alapján kijelenthető: a ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhő képződése esetén, a hátsó ködlámpa pedig kizárólag köd esetén használható! Ha pedig nem így teszel, azaz a látási viszonyok nem indokolják a ködlámpák használatát, a rendőrök akár 30 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában