Újjászületés

2024.11.03. 09:20

Lincoln Continental Mark III: new yorki drogdíler autója támad fel Kaposváron

Mikor már azt hisszük, mindent láttunk, akkor Reiter Antal ismét beszerez egy olyan autócsodát, amiről rögtön két dolog beugrik egyszerre. Egyrészt, hogy sosem hittük volna, hogy ilyen Lincoln még létezik a valóságban, nem csak a televízió képernyőjén tündöklik, mint valami méregdrága filmes kellék. Másrészt pedig, ahogy nézzük Antal csillogó szemében tükröződő autó-monstrumot, jogosan gondolkodhatunk el azon, hogyan lesz ebből autó még egyszer egyáltalán?

Barkóczy László

Aki gyakrabban sétál Kaposvár utcáin, előbb utóbb eljut a Berzsenyi parkba. Onnan kis szerencsével már megpillanthatta az elmúlt években egy jobb sorsra érdemes, ám mégis hánytatott sorsú épület udvarán magát a barna csodát: egy Lincoln Continental Mark III-at. Az amerikai autógyártás talán egyik leginkább megalomán gépét, aminek tervezését látszólag egyetlen cél vezérelte: nem spórolunk semmit!

A Lincoln Continental Mark III most még finoman szólva is törődést igényel
A Lincoln Continental Mark III most még finoman szólva is törődést igényel
Fotó: Barkóczy László

Így tett Reiter Antal is egy szolidabb őszi napon, és a családi séta alkalmával született meg benne a döntés, hogy újra autót csinál, az évek óta egyre rosszabb állapotban lévő járműből. De mint mindig, a restaurátor nem csupán egy autó vesz ilyenkor, hanem egy történetet is.

– Ezt a típust 1969-71 között gyártották, ez volt az akkoriban gyártott legnagyobb amerikai autó, ami a motorját és karosszéria méretét illeti – avatott be a részletekbe Reiter Antal. – Nagy különlegessége, hogy akkoriban nem tudták az amerikai tervezők, hogy hova tegyék ezt a hatalmas méretet. Mert izomautónak nagy volt, hiszen több mint öt és fél méter hosszú. A gömbölyű formák akkoriban még egyáltalán nem számítottak divatosnak, így azt is elvetették. De mégis máshogy kellett kinéznie, mint az akkoriban nagyon népszerű, és aztán ikonikussá is váló Cadillac Eldorádó, vagy a Buick Riviéra, hiszen azokat a General Motors gyártotta, ez pedig a Ford Motor Company tervezte volna. Ezért találták ki erre a behemót téglatestre, hogy az elején legyen Rolls-Royce szerű rácsozás, hátul pedig a harmincas évek beli pótkerék púppal záruljon az autó a csomagtérfedélnél. Végül az elsőnek furcsának hangzó formaterv bejött, az eladási listák élére repítette ezt a típust.

 

Lincoln Contonental Mark III: tele extrával amik többnyire működnek is

 

Az autó hiába 53 éves, olyan extrákat tartalmaz, amit még sok mai autó is megirigyelhet. Volt benne blokkolásgátló, tárcsafék elől, légkondícionáló, tempomat is. A tetőn és az üléseken igazi marhabőr feszült egykor, de az igazi diófa berakások a műszerfalon még mindig régi fényükben csillognak. Az autó különlegessége, hogy egy Cartier órát is kapott, azonban ebbe még életet kell lehelnie a restaurátornak. Noha két ajtós, mégis négy automatikus ablakkal szerelték. Azért nem elektromos, mert Reiter Antal elmondása szerint ezen az autón szinte minden levegővel működött.

– Egy vákuum rendszer működteti az autó legtöbb elemét – mondta el a restaurátor. – levegővel működnek a fényszóró rostélyai, az ablakokat levegő emeli és süllyeszti, és amit lehetett, ez a rendszer szabályozott. Aztán ma már tudjuk, hogy az autóipar nem ebbe az irányban mozdult el, de hiába gondoljuk, hogy ez megbízhatatlan volna, hiszen 53 évesen is működik ezeknek a funkcióknak kb. a 80%-a.

  • Az Antal udvarában álló amerikai monstrumnak már korántsem volt olyan fényes múltja, mint amilyen magának a márkának.

– A kilencvenes évek elején foglalták le az autót New Yorkban egy drogdílertől, és onnan évtizedeken keresztül egy rendőrségi telepen állt tétlenül. Majd az amerikai kormányzat a Covid idején határozatot hozott arról, hogy ezeket a telepeket ki kell pucolni, az autókat belőle el kell adni. Árveréseket tartottak amerika-szerte, és így kerület egy kaposvári üzletember tulajdonába. Ő tárolta aztán évekig a Kossuth Lajos utcában, és ott láttam meg én is a családommal.

 

Reiter Antal elmondta azt is, hogy csak hozzá nem értő szemek gondolják, hogy ebből többet sosem lesz autó. Mert meglepően kevés rajt a rozsda, a motorja évtizedes állás után is szinte azonnal indult. A bőrborítású tető tényleg elporladt az évek alatt, az teheti most még kicsit ijesztővé, de minden hibájára van már ötlete a mesternek. Ha ideje engedi már akár két év múlva is kiállítási autó lehet belőle. De ha nem úgy hozza az élet, akkor pedig még később lesz a restaurátor büszkesége.

 

A Lincoln Continental Mark III estében semmivel nem spóroltak. A Reiter Antal tulajdonában lévő barna színű, barna marhabőr belsős példányból mindössze 1017-et gyártottak az államokban annak idején. Megkapott mindent, amit az amerikai autóipar akkoriban tudott. 7500 köbcentis (ez hat Opel Astra motormérete) V8-as motorblokkot, amely a ma is soknak számító 365Le-t tudta nyújtani. Ehhez egy négyfokozatú automata váltó társult, ami a mai napig hibamentesen teszi a dolgát. Az autónak nem csak a méretei, de a fogyasztása sem evilági: 200 literes üzemanyagtankot kapott, amire szüksége is van, hiszen óvatos közlekedés mellett is „elcsipeget” 30 litert száz kilométeren.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában