Az éj leple alatt érkezett meg újlakra a vadászbombázó

Elmentünk megnézni a Szuhoj 22-es vontatását Kaposújlakra. Rendőri felvezetéssel, a közúton gyakorlatilag "saját lábán" érkezett meg Kaposújlakra a Szuhoj 22-es vadászbombázó csütörtök éjszaka.

Koszorus Rita

Hosszas várakozás után a kadarkúti körforgalomban előbb egy rendőrautó érkezett, majd a kanyarban a lassan érkező konvojt is fel véltük fedezni. Egy újabb rendőrautó biztosította az utat a Szu 22-es vadászbombázót, amelyet egy traktor vontott Kadarkútról Kaposújlakra

Így vontatták a Szuhoj 22-t.
Saját kerekén vontatta egy traktor a vadászbombázó.
Fotó: Koszorus Rita

Mivel a repülőgépet nem tréler vitte, hanem valóban vontatták többször is meg kellett állni, hogy hűtsék a kerekeket, valamint azért is, mert igencsak sűrűnek bizonyult október 31-én éjszaka a forgalom. A méretes gépmadár habár szállításra kész állapotba került, de még így is az úttest egy jelentős részét elfoglalta. 

A körforgalomba való behajtás előtt fel is kellett mérni a terepet, hogyan fognak tudni úgy elfordulni, hogy ne sérüljön a vasmadár. Végül ez zökkenőmentesen sikerült, majd egy újabb kényszerpihenő következett. A Szuhoj végül a kerék hűtése után indulhatott tovább új bázisára, Kaposújlakra. 

A repülőgépet az Aviátor Alapítvány helyezte át az újlaki reptérre, ahova a tervek szerint a SZU 22 mellett, egy ugyanilyet és egy L-39 Albatrosz sugárhajtóműves, kétüléses kiképző repülőgépet is átvisznek még idén. Ez utóbbit tréleren szállítják majd. Megérkezett rendben Kaposújlakra, de ennek eredménye, hogy rongyosra szakadt a kerék. – Terveztük már az új orrfutót, csak aki adományozza nekünk Németországból azt kérte, hogy csak mostanában menjünk el érte, így majd ezután cseréljük ki már az új helyen. Ez a típus 27 éve megállt, már eleve kopott volt az orrfutó és azóta így állt; az időjárás viszontagságai mellett, magyarázta Horváth István az alapítvány elnöke. Úgy kellett kitolni ezt a 12 tonnás szekeret mint egy talicskát, tette hozzá. Bő két óra alatt tette meg a mintegy 21 kilométeres utat a SZU22-es, útközben Bárdudvarnokon egy kisebb csapat várta a konvojt Bárdudvarnokon.

Mivel ez egy variaszárnyú repülőgép, a szárnyszelvény utolsó harmadát, a mozgatható részt le kellett szerelni, úgy tudtunk beleférni, hogy közúton szállítható legyen a szélessége miatt, mondta Horváth István. Normál állapotában a szárnyfelület nagyjából 40 négyzetméteres, a repülőgép 7,68 méter hosszú és 5,13 méter magas, fénykorában egy 4 tonnás bombát is elszállított.

 Eztán azonban már azt a célt szolgálja Kaposújlakon, hogy az érdeklődők a többi kiállított tárggyal együtt közelről is megnézhessék. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában