2019.03.19. 20:00
Közelebb hozzák a könyvtárat az olvasókhoz
A köznevelés igényeihez is igazodó mintaprogramok segíthetnek közelebb vinni a fiatalabb generációt a könyvekhez és a bibliotékák világához. Erről kedden számoltak be a Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtárban.
Az én könyvtáram projekt Somogy megyei szakmai napján azokat a mintaprogramokat mutatták be, amelyek abban segíthetnek, hogy a könyvtárosok és pedagógusok megszólítsák a gyerekeket az óvodáskortól kezdve egészen a középiskolásokig.
A kidolgozott mintaprogramok már bármelyik könyvtáros, pedagógus számára elérhetőek a www.azenkonyvtaram.hu internetes oldalon – tudtuk meg Tóth Judittól, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár EFOP projektirodájának szaktanácsadó-koordinátori csoportvezetőjétől. Összesen 90 mintaprogramot dolgoztak ki a fejlesztők, melyeket mindig másutt próbáltak ki az országban.
– Somogy megye is szépen kivette a részét a munkából – tette hozzá Hámoriné Váczy Zsuzsa oktatáskutató, a Mintaprogram-fejlesztési Bizottság tagja. Úgy véli: egy-egy mintaprogram révén is sokoldalú tapasztalatot szerezhetnek a gyerekek.
Mint megtudtuk, Balogh Melinda, a Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár könyvtárosa is részt vett a fejlesztési munkában. Egy könyvtárhasználati vetélkedőt dolgozott ki, ami a Sherlock Holmes nyomában címet kapta. Hertelendy Helga, a megyei intézmény könyvtárosa A könyv útja: írótól az olvasóig című, másutt kidolgozott mintaprogramot tartotta meg korábban gyerekeknek. A kaposvári Kodály iskola negyedikes tanulóival egy kisebb könyvecskét készítettek, melyben a diákok egy kiránduláson szerzett élményeiket fogalmazták meg és készítettek hozzájuk illusztrációt. – Ez a program a könyvtár-használatban segíti a gyerekeket, s könyvelőállítással kapcsolatos fogalmakat is megismerhettek – mondta a könyvtáros. – A közös élmény nem csak a könyvre irányítja a fiatalok figyelmét, hanem a magukénak is érezhetik azt a gyerekek.
A kommunikációs üzenetet kell átfordítani
Horváth Péter, a Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár igazgatója lapunknak elmondta: a jövőben is szeretnék alkalmazni az intézményben a mintaprogramokat, jó gyakorlatokat.
A szakmai napot színesítette Steigervald Krisztián generációkutató előadása is, melyből megtudhattuk, hogy erős sztereotípia, hogy a mai fiatalok nem olvasnak. Steigervald Krisztián arról is beszélt, hogy érdemes lehet egy kicsit másképp megszólítani a huszonegyedik századi fiatalokat akkor, amikor az könyv, a könyvtár élményét próbáljuk átadni nekik. Segíthetnek például azok az eszközök, melyek összekötik valamelyest az online és az offline teret. Az élményszerű programelemek, de akár egy-egy játékos könyvtári kihívás is segíthet ebben.