2024.10.14. 17:23
Röpködtek a tízmilliók, Rippl-Rónai és Vaszary festménye is gazdára talált
Rippl-Rónai József és Vaszary János több alkotása is gazdára talált a Kieselbach Galéria 75. Őszi aukcióján a napokban. Rippl-Rónai József 1899-ben készül olajfestménye a Reithoffer néni ciniákkal, a kikiáltási áron, 80 millió forintért kelt el.
A kaposvári festőóriás, Rippl-Rónai József két másik alkotását a Párizsi nő lila sállal és A maszkos Zorka címűt 16, illetve 17 millió forintért vették meg.
Vaszary János öt alkotását ugyancsak megvásárolták az aukción. Az 1902-ben készült Délutáni pihenő kikiáltási ára 75 millió forint volt, az új tulajdonosa azonban 85 millió forintért ütötte le. A Párizsi utca 46 millió helyett, 55 millió forintért kelt el. A Vasárnap délelőtt (Lányok ünneplőben), valamint a Napsütéses kertben (Lait Frais) festmények a kikiáltási áron 55 és 34 millió forintért vették meg. Az 1919-ben készült olajfestmény A nő (Csábítás), 2 millió 800 ezer forint induló árról, végül 3 millió 600 ezer forintért talált gazdára.
Rippl-Rónai alkotásain túl Czóbel Béla festményét is aukcióra bocsátották
A 75. Őszi Aukción 264 tétel szerepelt, köztük 9 védett kép. Az aukció egyik legjelentősebb „sztártétele” Czóbel Béla Műterembelső vitorlásokkal című, a világot járó festő berlini korszakában készült alkotása volt. Az 1922 körül született műtermi enteriőrt ábrázoló kompozíció azoknak a főműveknek a sorába illeszkedik, amelyek az elmúlt években kiemelkedő rekordokat hoztak Czóbel számára a Kieselbach Galéria árverésein. A Műterembelső vitorlásokkal 75 milliós kikiáltási árról indulva jutott el a 120 milliós leütési árig. A berlini korszak nagy méretű alkotásának sikere csak az 1906 körüli fauve Parkrészlet (180 milliós leütési ár 2023-ban), illetve a legendás Fruchter Gyűjteményben őrzött, 1929-es Gyümölcscsendélet (99 milliós leütési ár 2022-ben) kiváló szerepléséhez mérhető – írta közleményében a Kieselbach Galéria.
A Magyar Nemzeti Galéria közelmúltban záruló nagy Anna Margit-kiállításának hatása is érződött az aukció leütési árain. Anna Margit mind az öt alkotása heves licitharc után talált gazdára. Az életműkiállításon fő helyen szereplő korai főmű, az 1936 körül festett Madáretetés (Séta) – ami egykor a híres Kolozsváry-gyűjtemény éke volt – a 18 milliós kikiáltási árat követően 34 millió forintért talált új gazdára. Perlrott Csaba Vilmos különleges dupla oldalas festményénél, ami Nagybánya két ikonikus nézetét jeleníti meg a vászon egyik és másik oldalán, 38 millió forintnál koppant a kalapács. Az aukció hangulatára jellemző, hogy a tragikusan fiatalon elhunyt, szinte ismeretlen Klein Ferenc Nagyvárosi ritmus című, 1930 körüli modernista kompozíciója 8,5 millió forintért kelt el, míg a kortárs képzőművészet ünnepelt nagyasszonyának, Keserü Ilonának még a sokszorosított műveiért is heves ajánlat-csatában csaptak össze a licitálók.