2014.11.12. 17:02
Kevesebb sérülés, több halálos baleset az utakon
Az abszolút és a relatív gyorshajtás vezeti a baleseti listát, de több ütközés történt az elsőbbségi, illetve a kanyarodási szabályok megsértése miatt Kaposváron és környékén. Sűrűn panaszkodnak a szabálytalanul közlekedő bringásokra is, a rendőrség folytatja a közlekedésbiztonsági ellenőrzéseket.
– A tavalyihoz képest kedvezőbben alakultak a mutatók ebben az évben október végéig – hangsúlyozta Varga Zoltán őrnagy a városi balesetmegelőzési bizottság szerdai ülésén. A Kaposvári Rendőrkapitányság illetékességi területén a múlt évben 177 személyi sérüléses közlekedési baleset volt, ebben az évben 137. Ez 29 százalékos csökkenést jelent. A képet jócskán árnyalja, hogy a korábbi háromról hatra emelkedett a halálos közúti tragédiák száma. Frontális gépkocsi karambolnál, motorosok ütközésénél és kerékpáros gázolásnál is helyszíneltek a rendőrök.
Az őrnagy rámutatott: két másik kategóriában viszont fordulat következett be. A korábbi 56 helyett az idén 37 súlyos kimenetelű közlekedési baleset következett be, s a 118 könnyű sérüléssel járó esettel szemben 94-et regisztráltak. A korábbinál gyakrabban okoztak bajt a kerékpárosok. A bizottság több tagja is kifogásolta, hogy sok kaposvári biciklis a járdán hajt, nem tartja be a szabályokat, felelőtlen magatartásukkal mások épségét veszélyeztetik.
Személyes tapasztalatait osztotta meg Bodó László, a Kötél parancsnoka, s Endrédi János kaposvári forgalomtechnikai mérnök, szerintük a biztonság érdekében az ellenőrzésre éppúgy szükség van, mint a megelőző kampányra.
Melyből az idén is gazdag volt a felhozatal. Takács Edit fötörzsőrmester beszámolójában kiemelte: az óvodásoktól kezdve a kamaszokon át az idősebbekig szinte mindegyik korosztályt megcélozták, számos balesetmegelőzési rendezvényt bonyolítottak le. Október végéig 38 előadást szerveztek, 41 általános- és hat középiskolát is felkerestek.
Pungor János ezredes, megyei rendőr főkapitány-helyettes megígérte: folytatják a közlekedésbiztonságot erősítő, balesetmegelőzést célzó programokat.
Szabó László, a Magyar Közút osztályvezetője a 610-es és a 67-es úton elvégzett forgalomtechnikai beruházásokat ismertette részletesen, s szó esett a belvárosi közlekedési helyzetről. Ehhez kapcsolódva Endrédi János a saját maga által készített fotókat adta körbe a bizottság tagjainak, melyen szabálytalanul kihelyezett táblákat lehetett látni a Damjanich, a Sommsich és a Pete Lajos utcában. Előfordult, hogy fordítva rakták ki az útszűkűlet jelzést, a belváros másik pontján egy oszlopra hat táblát szereltek fel egymás alá, noha a szakember szerint menetközben a gépkocsivezető jó, ha hármat képes értelmezni. A szerinte orvosolható gondok kapcsán friss élményét is megosztotta: a Németh István fasorból a Tallián utcába akart kanyarodni egy mentőautó, ám várniuk kellett, mivel a Tallián utcában a piros jelzés miatt mind a három sávban autók várakoztak. A járművezetők megpróbáltak ugyan helyett csinálni a mentőkocsinak, ám ott meglehetősen szűk a hely. Endrédi szerint megoldás lehet a problémára, ha a középső sávot kizárólag a mentőknek tartanák fenn, szerinte a két szélső sáv képes levezetni a forgalmat.
Egyhangúlag megszavazták a szerdai tanácskozáson a városi balesetmegelőzési bizottság három új tagját: Vörhendi Péter, az OMSZ kaposvári munkatársa, Gyarmati László, a vöröskereszt megyei tisztviselője, s Bodó László, a Kötél parancsnoka vesz részt a testület munkájában. A rendezvényen külön megköszönték Lőrincz József és Kovács Csaba aktív munkáját.